כמה מילים על כדור פיזיו

כמה מילים על כדור פיזיו

מאת: Kassai

כדור הפיזיו / פיטבול הפך לאביזר הספורט הפופולרי ביותר, וכיום ניתן להיתקל בו בכל סטודיו של פילאטיס, חדרי כושר, במכוני פיזיותרפיה ובבתים פרטיים.

הודות לצורתו וגודלו, כדור הפיזיו מספק גם תמיכה מצד אחד וגם התנגדות ואתגור מצד שני. שימוש בכדור באימון תורם לעבודת עומק על שרירי הליבה, שיווי משקל, חיזוק טונוס השרירים ושיפור התנועתיות.

חוסר היציבות של הכדור, בדומה לבסיסי תמיכה בלתי יציבים אחרים (כמו הבוסו, והפיתה) יוצר גירוי לשרירים מייצבים של המרכז ושל האגן כמו המולטיפידוס, השרירי הרחב בטני ושרירי רצפת האגן.

שימושים עיקריים בכדור:        

שילוב הכדור בשיעורי פילאטיס


כדור הפיזיו חדר בשנים האחרונות כמעט לכל סטודיו של פילאטיס והפך להיות אחד מסימני ההיכר המזוהים ביותר עם הפילאטיס. התנועה עם הכדור משמשת כחימום לפני אימון פילאטיס מכשירים, כחלק אינטגרלי משיעורי מזרן וכאמצעי משמעותי לתמיכה בשיעורי שיקום.

הכדור משתלב נהדר ברפרטואר הקלאסי של תרגילי המזרן, בוריאציות משתנות, ומדריכים יצירתיים מצליחים להנות מהיתרונות שלו אפילו על מיטות רפורמר.

שיעורי פיטבול


קיימים בעיקר בחדרי כושר וסטודיו לעיצוב ופיטנס. לרוב אלו שיעורים מהנים מאוד בעלי וריאציות רבות ושונות לתרגילים מוכרים, וכן תרגילים הייחודיים לשימוש בפיטבול. דגש על תרגילים לשרירי היציבה ותרגילי כוח משתנים, כשרמת השיעורים עשויה להיות גבוהה ומאתגרת מאוד. שיעורי הפיטבול מוכרים כבר בזכות עצמם, ויש להם היענות גדולה בקרב אוכלוסיית המתאמנים- גם הגברים וגם הנשים.

כדורי פיזיו בפעילות שיקומית ופיזיותרפיה


 בעולם השיקום נעזרים בכדור הפיזיו כדי לטפל כמעט בכל בעיה. צורתו וחוסר יציבותו מקנים לו יתרון אדיר בעבודה על פרופריוספציה- אותה תחושה של הגוף ה"יודע" את  מיקום איברי הגוף במרחב. תחושה זו היא בסיס משמעותי לתנועה נכונה ומהווה עיקרון טיפולי חשוב בשיקום מפציעות. אימון על משטח שאינו יציב, כמו כדור הפיזיו, יכולה לזרז החלמה, למנוע פציעות חוזרות ולשפר ביצועים ברמה היומיומית והאתלטית.

הריון, לידה ופעוטות


אחד השימושים של כדור הפיזיו כידוע הוא במהלך ההריון- בדגש על חודשי ההריון המתקדמים, במהלך הלידה ואחריה. בעזרת תרגילים על הכדור ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן, פעולה שחשובה מאוד ללידה עצמה ולהתאוששות טובה יותר לאחר הלידה. כמו כן  ניתן לחזק את שרירי הבטן (גם בהריון)  והיציבה ולעזור להימנע מכאבי הגב המאפיינים את תקופת ההריון עקב שינוי מרכז הכובד. וכמובן במהלך הלידה עצמה- כבר ידוע ומקובל כי עבודה עם הכדור מרגיעה ומקלה על כאבי הצירים- בעזרת התנועתיות שהכדור מאפשר.
לאחר הלידה כדור הפיזיו משמש פעמים רבות ככלי הרגעה עבור התינוק- תינוקות אוהבים תנועה. ערסול הילד תוך כדי תנועה על הכדור מאפשרת להרגיע את הילד ולהרדים אותו, וזאת במינימום מאמץ של שרירים ומפרקים של האם.

מה חשוב לבדוק לפני קניית כדור פיזיו


החלטת לרכוש כדור פיזיו

נהדר! אך יש מספר קריטריונים שחשוב לשים עליהם את הדעת-

בטיחות


הכדורים המומלצים ביותר הם אלו שמיוצרים באירופה או בארה"ב. את איכותם של הכדורים המיוצרים במזרח הרחוק לא ניתן להשוות לכדורים ה"מערביים" -אלו למעשה חיקויים זולים, המוגדרים פעמים רבות כ "צעצוע" לילדים ונוטים להתפוצץ בקלות, מה שעלול להיות מאוד לא נעים ואפילו מסוכן.  חשוב לבדוק האם כדור הפיזיו שאת מתעניינים לגביו הינו בעל תו תקן. אתם יכולים להיות בטוחים באיכות הכדור במידה ויש לו תו תקן אירופאי CE.

כדורי הפיזיו מבית באלאנס בודי חסיני התפוצצות, ובעלי מנגנון של שחרור אוויר הדרגתי במקרה של נקב בכדור למניעת נפילה פתאומית .

איזה גודל כדור מתאים לך?


כדורי הפיטבול מגיעים לרוב במספר גדלים: 55, 65, 75 ס"מ, על מנת להתאים לגובה המתעמל-

גובה המתעמל: 140 ס"מ עד 160 ס"מ – גודל כדור: 55 ס"מ

גובה המתעמל: 160 ס"מ עד 180 ס"מ – גודל כדור: 65 ס"מ, והוא הכדור הפופולרי ביותר

גובה המתעמל: 180 ס"מ עד 200 ס"מ – גודל כדור: 75 ס"מ

הישיבה על הכדור אמורה להיות נוחה, כשהירכיים מקבילות לרצפה, והאגן לא נמוך יותר מהברכיים.

אלסטיות הכדור יכולה לתמוך במשקל כבד, אך למשקל יכולה להיות גם השפעה על גודל הכדור הנבחר.