דרך ה-גב: כאבי גב תחתון ושיטת פילאטיס

דרך ה-גב: כאבי גב תחתון ושיטת פילאטיס

מאת: נטע מה-יפית

כאבי גב תחתון הם אחת התלונות השכיחות ביותר בחברה מודרנית שמאופיינת בשעות ישיבה ממושכות, הרגלי יציבה לקויים ועבודה על שרירים שטחיים וגדולים לשם המראה ה"מעוצב" אך תוך הזנחה משמעותית של שרירים תומכים המייצבים את מערכת השלד. המענה לכאבים אלו לרוב אינו מספק. רובם אינו מאובחנים כראוי ובד"כ הפיתרון המוצע הוא טיפול תרופתי נקודתי להפחתת כאב והפחתת דלקת.

רבות דובר על תרומתה של שיטת פילאטיס להתמודדות וכן למניעה של כאבי גב תחתון, בעיקר כאבי גב כרוניים שאינם מאובחנים. אורטופדים ופיזיותרפיסטים ממליצים למטופלים המתלוננים על כאבים לפנות לסטודיו הפילאטיס הקרוב אליהם, והנהירה של הקהל למכוני הפילאטיס עורר לא אחת פליאה. הפעילות בשטח ודיווח המתאמנים מחזק שוב ושוב את אותה ההנחה- תרגול קבוע ונכון בשיטה מסייע רבות בהפחתת הכאב ולעיתים אף להעלמתו. כיצד השיטה משפיעה כך?

חיזוק שרירי הליבה


שיטת פילאטיס שמה דגש רב על חיזוק מרכז הגוף ושרירי הליבה המייצבים המהווים מעין "חגורה תומכת " טבעית. תרגילי הפילאטיס מתמקדים ב- Powerhouse, אותו שם שטבע ג'וזף פילאטיס למרכז הגוף מתוך השקפתו (והשקפת גישות תנועתיות רבות כיום) כי מרכז יציב וחזק מאפשר תנועת גפיים אופטימלית. הכל מתחיל מהמרכז… שרירים משמעותיים שנחקרו רבות בהקשר היציבתי שלהם הם השריר הרחב בטני ושרירי המולטיפידוס הגבי. לשרירי הבטן והגב מערכת יחסית משמעותית לתנועה נכונה ומניעת כאבים, עליהם להיות חזקים וגמישים בו זמנית והפעלתם צריכה להיות מאוזנת.

תנועתיות


התנועה חשובה לתפקוד כל חלק בגופנו, וכך גם לעמוד השדרה. עמוד השדרה המרכזי (טורקלי) והמותני סובלים לרוב מחוסר תנועתיות, קשיחות וחוסר אספקת דם בגלל הסביבה היושבנית המאפיינת את העולם המודרני.

הפילאטיס מעודדת Spinal Articulation, יסוד בסיסי בחלק ניכר מהתרגילים הקלאסיים כמו תרגילי הרול-אפ, טיזר, SWAN ועוד. התנועה מספקת הזנת דם וסירקולציה לדיסקים הנמצאים בין החוליות המתפקדים כבולמי זעזועים ומפזרים עומסים בין החוליות. דיסק "מיובש" ושחוק יכול ליצור שינוי בביו-מכניקה התקינה של עמוד השדרה, לחץ על עצבים ולבסוף גם לכאב, נמלולים והקרנות לאיברים שונים.

הפחתת מתח


כאחת משיטות גוף-נפש הידועות, הפילאטיס יכול לתת מענה לכאבים הנגרמים ממתחים על ידי הרפיה של המערכת כולה, הפחתת סטרס ועבודה המשלבת נשימה. מחקרים רבים הצביעו על קשר ישיר בין רמות סטרס גבוהות לבין יכולת התמודדות עם כאב ואפילו על דירוג רמת הכאב. התמקדות בנשימה במהלך התרגול, כמו גם מחוץ לגבולות הסטודיו, ריכוז ונוכחות מלאה מהווים כלים משמעותיים להתמודד עם עומס מנטלי ואף פיזי שמתבטאים לעיתים קרובות בכאבים ומתח.

שיפור היציבה


השיטה נותנת מענה לכאבי גב שנגרמים עקב יציבה שאינה לקויה, לעיתים לאורך שנים. תרגילי הפילאטיס מעודדים איזון שרירי ועבודה סימטרית, התארכות ו"יישור" עמוד השדרה, לשיפור פונקציונאלי של פעולות יומיומיות. לורדוזיס, קיפוזיס, סקוליוזיס, יציבה רופסת- כל אלו הן בעיות יציבה נפוצות באוכלוסייה, שבחלקן הגדול, ללא מענה מתאים, יובילו לכאב גב בשלב כזה או אחר במהלך החיים. תרגול מתמיד של פילאטיס יכול לעזור בהתמודדות עם בעיית יציבה, לפעמים גם בלי שאובחנה, מעצם העקרונות המדוייקים השזורים בכל תרגיל ותרגיל.

תמיכה


לפילאטיס יתרון גדול על פני שיטת אחרות בהתמודדות עם מתאמנים אשר סובלים מכאבי גב, חלקם אפילו מאובחנים כפריצות דיסק. יתרון זה הוא יתרון התמיכה שמכשירי הפילאטיס מספקים. מיטת הרפורמר, הקפיצים, הקאדילק והרצועות- כל אלו יוצרים תמיכה, המאפשרת שיפור טווחי תנועה וחיזוק המערכת השרירית בצורה נכונה מבלי להחמיר את הכאב או ליצור נזק נוסף. תרגילים עוברים התאמה לכל מתאמן לפי למצבו, ובהדרגה מאפשרים לו להתקדם ולהתחזק, ואף "להיגמל" מתמיכת המכשירים לתרגילים עצמאיים לחלוטין ברגע שאפשר.

עזרי אימון מיוחדים


אביזרים ומכשירים המזוהים עם שיטת הפילאטיס תורמים מאוד למקרים של כאבי גב. אביזר  פופולרי במיוחד הוא גליל הפילאטיס, לעיסוי עצמי ושחרור של שרירים ופאשיה בנקודות שונות בגוף. תרגילי השחרור על הגליל פשוטים מאוד לביצוע, ומתאמנים רבים קונים את הגליל (בעיקר עקב מחירו הידידותי) ומתרגלים בבית אפילו בצורה יומיומית לתחושת הקלה מיידית בכאבים. כמו הגליל, ישנם אביזרים נוספים המיועדים לעיסוי עצמי כמו כדורי הזיזים בגדלים משתנים וכדורים דחוסים. בעולם המכשירים, כמו בתרגילי הרפורמר למשל, אפשר להיעזר במשענות גב ייחודיות, לתמיכה בגב תחתון וציוד נלווה כמו קשת הפילאטיס.

לסיכום- כאבי גב הם לא גזירה משמיים ובהחלט ניתנים לטיפול- כמו שג'וזף פילאטיס עצמו טען- "אם עמוד השדרה שלך נוקשה וחסר גמישות בגיל 30 – אתה זקן. אם הוא גמיש לחלוטין בגיל 60 – אתה צעיר".