פילאטיס שיקומי לפיזיותרפיסטים

פילאטיס שיקומי לפיזיותרפיסטים

מאת: קן אנדלמן

כיצד השילוב של פילאטיס בתוך עולם השיקום צמח בשנים האחרונות?

במהלך 3-4 השנים האחרונות חלה צמיחה משמעותית. עבור הרבה פיזיותרפיסטים, הפילאטיס עבר מחלק צידי וקטן לבסיס המרכזי של עיסוקם. נראה כי קהילת הפיזיותרפיה מבינה כי שיטת הפילאטיס מכילה את אותם העקרונות עליהם נשען העולם האורטופדי. אם חושבים על כך שעקרון היסוד של השיטה מדבר על ייצוב וחיזוק שרירי הליבה ומשפיע על יציבה, פעילות שרירית ושליטה מוטורית, שמים לב שהכל סובב סביב אותם רעיונות היוצרים את הבסיס לרוב גישות השיקום והטיפול אורטופדי.

עוד גורם לצמיחה משמעותית היא הרב גוניות של השיטה. פיזיותרפיסטים משתמשים בפילאטיס כדי לטפל בבעיות גב, דרך פיברומיאלגיה ועד הפרעות עצביות-שריריות כמו אוטיזם. כיום אנו מתחילים לראות שימוש אפילו רחב יותר, לדוגמה- טיפול משקם למחלימים מסרטן לאחר סיום ההליך הרפואי. מרגש לראות כיצד פילאטיס מתקדם בתוך עולם השיקום כפי שהוא כיום.

מהם ההיבטים בפילאטיס ההופכים את השיטה לכה יעילה בשיקום?


מדובר בכלי שיקומי יעיל ומגוון. קודם כל פילאטיס עוזר לאמן את המטפל עצמו להסתכל על הגוף השלם ולא רק על האזור הבעייתי. תרפיסטים רבים בעבר אבחנו מטופל חדש קודם כל על ידי זיהוי אזור הכאב, ולאחר מכן התרכזו בשיקום של אותו האזור. תרפיסט המגיע מתחום הפילאטיס מסתכל על הדברים קצת אחרת. לדוגמה, השורש לכאב בכתף יכול להיות נעוץ באזור אחר בגוף כמו יציבה לא נכונה של עמוד השדרה או תבניות תנועה שגויות. הפילאטיס עוזר למטפל להבין את הפציעה ואת הגורם לה.

בנוסף לכך, השיטה מאוד עדינה עם הגוף. ניתן להיעזר במכשירים בעלי קפיצים כמו מיטת הרפורמר או הטרפז (קדילק) שעוזרים לתמוך או להתנגד לתנועה, דבר שגורם למטופלים לבצע תנועה שבדרך כלל אין באפשרותם לבצע עקב חולשות וחוסר יכולת גופנית.

כיצד פיזיותרפיסט יכול להתחיל לשלב את הפילאטיס בתוך העולם הטיפולי שלו או במתחם הטיפול?


קודם כל, יש ללמוד את השיטה לעומק. הרבה בתי ספר לפילאטיס מציעים קורסים לפיזיותרפיסטים, שגם ככה מקדימים תלמידים אחרים בידיעות האנטומיות והביומכניות שלהם, וזוהי כבר חצי הדרך. אם כך, פיזיותרפיסטים יכולים להתחיל להשתתף בקורסים ובו זמנית כבר ליישם את הידע שהם צוברים בתוך הפרקטיקה שלהם, ולהמשיך לצבור קורסים לפי גמישות לוח הזמנים שלהם.

דרך אלטרנטיבית היא להעסיק מדריך פילאטיס חיצוני שילמד שיעורי פילאטיס במתחם הטיפולי- דרך שיכולה להצליח באותה מידה אם בודקים כלכלית עלויות של הכשרה וזמן המושקעים בכך מול תשלום קבוע לאדם חיצוני.

מהם האתגרים העומדים בפני פיזיותרפיסט ששוקל לשלב פילאטיס למטופלים שלו?


כמו בכל מתחם ששואף לשלב פילאטיס, שיקום או תוכנית אחרת, האתגר הראשוני הוא כסף ושטח מספק. שיקולים כמו- כמה עלי להוציא על מכשירים והכשרה? תוך כמה זמן אתחיל להחזיר את ההשקעה שלי? כמה ציוד אני צריך והאם הוא יתאים? אלו הן השאלות הנפוצות בהן נתקלים בתחילת התהליך.

תכננו תוכנית עסקית או כוונו את התוכנית הנוכחית כך שתכלול פילאטיס. בחנו את הדמוגרפיה של המטופלים הפוטנציאלים ואת ההיצע הקיים מסביב והחליטו כיצד תייחדו את השירות שאתם מציעים. לאחר מכן נסו לתכנן לפי התזרים השוטף של העסק שלכם וכמה מכשירים עיקריים תצטרכו, מספר מודלים עסקים אפשריים.

לחלק גדול מיצרני ויבואני מכשירי הפילאטיס יש כלים אינטרנטיים לסיוע בתכנון זה של מקום והחזרת השקעה.

השאלות הנשאלות ביותר בקרב פיזיותרפיסטים בנוגע לרכישת מכשירי פילאטיס


האם המכשירים מתאימים למבני גוף וגובה שונים- כל פיזיותרפיסט יודע כי הטיפול הינו מגוון מבחינת מבני גוף שונים, גדלים וגבהים- מילדים קטנים לאתלטים גבוהים ובעלי מסה. על מנת להיות יעילים, הציוד חייב להיות בעל יכולת התאמה לכל הסגנונות.

כמה חזקים הקפיצים- פילאטיס היא שיטה המתבססת על התנגדות. אלו הם הקפיצים שתומכים ומתנגדים לתנועה שהמטופל מבצע. קפיצים חזקים בצורה משמעותית הינם דבר קריטי, שכן המטופל יהיה במגוון תנוחות שעשויות להוביל לפציעה במקרה של קפיץ שנחלש, או חלילה- נשבר. חפשו קפיצים שנבדקו בעמידותם ובאורח חייהם.

כמה נגישה העלייה והירידה מהמכשירים- חפשו רפורמר או מכשיר בגובה מספק מהרצפה כדי להקל על מטופלים- במיוחד מבוגרים או פצועים- לעלות ולרדת מהמכשיר ללא חשש לפציעה.

המכשירים המומלצים ביותר לתחום השיקומי


מיטת רפורמר

הכל מתחיל ברפומר, המכשיר הכי פופולארי בשיטת הפילאטיס. מדובר במשטח הנע על מסילה בתוך מסגרת מלבנית. המשטח מחובר לקפיצים עם רצועות וחבלים המחוברים למסגרת. לפי מצבו של המטופל, הוא יכול לשכב על הגב, על הבטן, על הצד או בעמידת ברכיים על המשטח בזמן ביצוע התרגילים. הרפורמר מהווה כלי אבחוני נהדר למטפלים ומאפשר להם להתבונן כיצד המטופל ממקם את עצמו במנחים של כיפוף, פשיטה, רוטציות וכיפופים צידיים, תוך כדי התייחסות לתנועתיות החלק העליון של הגוף מול החלק התחתון. בנוסף, ניתן להשתמש במכשיר לחיקוי פעולות יומיומיות או תנועות ספורטיביות ספציפיות לצורך אבחון, הערכה ושיקום.

טרפז- קאדילק

הקאדילק הוא משטח שולחני מאוזן המוקף במסגרת מתכת עומדת ומבחר של רצועות, ברים וקפיצים. הקאדילק מצוין לתחילת הערכה של מטופל וללימוד המטופל עקרונות כמו המנח הניטרלי של הפילאטיס. כמו במיטת הרפורמר, הקפיצים מספקים תמיכה ופעילויות עדינות למפרקים. עקב גובהו הגבוה, יש לו יתרון גדול בעבודה עם מבוגרים או במעברים מכיסא גלגלים.

כיסא קומבו

כיסא קומבו מאפשר עבודה מבוססת פילאטיס גם בחללים קטנים. המכשיר דומה להדום או שרפרף גדול עם פדל מפוצל בתחתיתו. לתוספת גיוון ניתן להוסיף ידיות, משענת גב, דיסקים מסתובבים ועזרים אחרים. כיסא הפילאטיס מפעיל את אזור הגב התחתון, ישבנים, כתפיים, שרירי הבטן העמוקים ורצפת האגן ומגביר קואורדינציה עצבית-שרירית. מדובר במכשיר מעולה למתאמנים שעברו תהליך שיקום. ניתן לבצע תרגילים בישיבה ולחיצה של הפדל עם הרגליים, או תרגילים בשכיבה על הרצפה, עמידה או בהטיה קדימה.