פילאטיס שיקומי – לגוף ולנפש

פילאטיס שיקומי – לגוף ולנפש

מאת: דניאל ווילסון

בארה"ב ישנם מספר גדל והולך של פיזיותרפיסטים ומטופליהם שגילו את הפילאטיס – שיטת אימון מפורסמת שמשלבת וששמה דגש על בריאות הגוף והרגש, פיתוח המחשבה – ואת יכולת ההשפעה הרבה שיש לה על שיקום פציעות.

הצלחתה של שיטת פילאטיס כתוכנית אימון גופני מתועדת היטב – איגוד "Sporting Good Manufacturers" מדווח שכמות המשתתפים בשיעורי פילאטיס בצפון אמריקה עלתה ביותר מ-500 אחוזים בארבע השנים האחרונות. כיום, הרבה פיזיותרפיסטים פונים אל שיטה זו כדרך העיקרית לשיקום וזוכים לתוצאות מדהימות.

פילאטיס שיקומי שונה מאימון פילאטיס בסטודיו

אימון בשיטת פילאטיס מפתח שרירי ליבה חזקים ומשלב עבודת גב, אגן וכתפיים. בעזרת למידה ותרגול של נשימה מתאימה, הארכה נכונה של חוליות עמוד השדרה והאגן וריכוז מרבי בתנועה עדינה וזורמת, המתאמן נהיה ערני לתחושות גופו, למיקומו במרחב וליכולתו לשלוט בתנועותיו. איכות התנועה משמעותית יותר מאשר מספר חזרות על תרגיל מסוים ונשימה מתאימה ונכונה חיוניות ליצירת תנועות שמביאות את הגוף לעבוד בצורה יעילה.

פילאטיס שיקומי הינו שונה מאימון פילאטיס למתאמן הממוצע. "לדעתי חשוב להבהיר את מעמדו של פילאטיס כשיטה לשיקום מפציעות ולהבדילו מפילאטיס כשיטה לאימון גופני." כך אומר ברנט אנדרסון, פיזיותרפיסט ונשיא "פולסטאר פילאטיס", מוסד לפילאטיס שיקומי, כושר ואימון גופני, אשר סניפה הראשי נמצא במיאמי, פלורידה.

"כשמדובר בפילאטיס שיקומי, מדובר למעשה על להתאים את תוכנית האימון והתרגילים, באווירת הגוף-רגש, כך שיהיו נגישים ויסייעו ליצירת חווית תנועה חיובית למטופל. זו מהותו של הפילאטיס והסיבה שבגללה הוא מצליח כל-כך בקרב הטיפול השיקומי." אנדרסון מוסיף: "אם אתה משתמש בו נכון ומסוגל להפיק ולספק את חווית התנועה החיובית, הרווח של המטופל שלך יהיה במישור הגופני והרגשי כאחד. מדובר יותר בעקרונות של התרגול מאשר ברפרטואר התרגילים עצמו."

רוב קופציקה, פיזיותרפיסט ושותף בבעלות על "Body Concepts Inc", מרכז לפיזיותרפיה ואימון אישי באל דוראדו, קליפורניה, אומר כי במרכז ישנו סטודיו לפילאטיס וכן אולם אימונים לטיפול פיזיותרפי: "במבט כולל אני יכול לומר כי 80 אחוזים מהזמן אני מעדיף את סטודיו הפילאטיס על פני אולם הפיזיותרפיה. האווירה בסטודיו חיה יותר והיא מאפשרת התקדמות. כשהמטופל נהיה חזק מבחינה גופנית ורגשית, הוא או היא יכולים להעלות את רמת הקושי של כל תרגיל. הם יכולים, באופן בסיסי, להתחיל מאימון קל, של חוסר התנגדות של הקפיצים או משקל נמוך ולהגיע עד לשיא המאמץ. עמדת מוצא זו מאפשרת התקדמות נאה ומתונה ששיטות טיפול מסורתיות או קונבנציונאליות אינן מספקות."

אנדרסון מסכים ואף מסביר כי החיבור בין פילאטיס לפיזיותרפיה יכול ליצור חווית תנועה חיובית כאשר המטופל מבצע תרגיל שהוא מעבר ליכולותיו."אולי הם יסתכלו על המכשיר ויאמרו: "אין סיכוי שאני מבצע את זה" – ואז הם עושים זאת – ללא כאב. זה משנה לחלוטין את התפיסה באמונה כי תנועה יוצרת כאב. שינוי הגישה הזו, מהותי יותר מכל כוח או גמישות שניתנים למדידה."

לדוגמה, הוא מצביע לעבר מטופל שסובל שלוש שנים מכאבים אימתניים בגב התחתון, הוא נהג לרכוב על סוסים והיה אצן שאפתני וכיום איננו מסוגל לעשות את שניהם. כמו כן הוא עבר מספר טיפולים שיקומיים בשיטות מסורתיות, אך ללא תוצאות. לאחר ארבעה אימוני פילאטיס כאביו פחתו בכ-80 אחוזים. אנדרסון הכניס אותו לתוכנית שמותאמת לכאבי גב תחתון ולאחר חודש בלבד, המטופל חזר לרכוב.

"הוא הגיע לנקודה בה לא היה לו אכפת שאינו מסוגל לרכוב או לרוץ, הוא רק רצה שהכאבים ייעלמו", אומר אנדרסון. "בעזרת הפילאטיס הוא שינה את תפיסתו וכעת הוא שוב פעיל. פילאטיס יכול להיטמע במטופל באופן איטי ועדין ועם זאת כה חיובי. בעזרת מאמן מקצועי ומסור הוא יכול לשנות לחלוטין את חייהם של המטופלים ואת האופן בו הם תופסים את עצמם ואת יכולותיהם הגופניות."

 

למה פונים פיזיותרפיסטים רבים לפילאטיס שיקומי?

סיבה נוספת בגללה פונים פיזיותרפיסטים רבים לפילאטיס שיקומי היא המגוון העצום של ציוד ומכשירים אשר מהווים יתרון רפואי וכלכלי כאחד. "בהשוואה למכוני שיקום או סטודיו לפילאטיס שהוסבו לשיקום, פיזיותרפיסטים מצאו כי יש להם אפשרויות רבות יותר על מכשיר פילאטיס אחד, מאשר על מכשירי שיקום רבים שעוצבו בכדי לתרגל אימון שמטרתו היא אחת." כך אומר קן אנדלמן, היושב ראש והמייסד של "Balance Body".

על פי אנדרסון, ישנם כמעט אלף תרגילים שפיזיותרפיסט יכול להשתמש בהם כשהוא עובד עם מטופל על מיטת רפורמר בלבד. "אם יש לך ארבעה מכשירי פילאטיס שונים, יש לך בעצם 4000 תרגילים שונים מהם אתה יכול לבחור. אבל אם יש לך מכשיר שמשמש לעבודת רגליים, כל מה שאתה יכול לעשות איתו זה עבודת רגליים. זה יכול להפוך לשגרתי ומשעמם בשביל המטופל והן בשביל המטפל, פילאטיס הוא אינסופי ומאפשר לנו להיות יצירתיים מאוד בתוכניות האימון שלנו."

קופציקה אומר כי לקוחותיו מרוויחים יותר מאימון של שעה על רפורמר מאשר אימון על עשרה מכשירים שמשמשים, כל אחד, לתרגול שונה. חשוב לא פחות, הוא מוסיף, זה האופן שבו הרב-גוניות של מיטות רפורמר מסייעת בכדי להגיע אל השורה התחתונה. "אם יש לך מרחב מוגבל עלייך לקנות ציוד שנותן לך את מרבית האפשרויות תמורת מה שאתה נותן בעבורו. זה מה שהופך את הרפורמר להשקעה חכמה ביותר."

למה לא כל הפיזיותרפיסטים מצעים טיפול בעזרת פילאטיס שיקומי?

אחד הגורמים שתורמים לכך יכול להיות ביטוח רפואי מצומצם של החזר הוצאות, מה שמכריח את מרבית הפיזיותרפיסטים לראות מטופלים רבים בשעה, בכדי לפצות על הכנסה נמוכה. הדבר יוצר אווירה שאינה מאפשרת התערבות של פילאטיס.

מגבלה נוספת יכולה להיות חוסר בידע ולימוד. הרבה פיזיותרפיסטים לא נחשפים לפילאטיס בזמן לימודיהם האקדמיים. כשהם מבינים כי עליהם לעבור הכשרה נוספת, בזמן שהם כבר עובדים במרפאות שונות, זה מהווה גורם מעכב.

עם זאת, בטווח הארוך, מתוך נקודת מבט עסקית, אף לא אחד מהגורמים מהווה סיבה ראויה למה לא לטפל בפילאטיס שיקומי. "זה חשוב לכל הפיזיותרפיסטים לדעת, שאם יש ביכולתם להוסיף פילאטיס למרפאות שלהם, אפילו רק כנספח, זה משתלם. זה נהיה תוספת ראויה ואתה לא צריך להיות תלוי בביטוח או בתשלומי קופת חולים." אומר אנדרסון. זה גם יכול להיות תוספת רווחית עצומה – מרכז פולסטאר רואה ביום כ-140 מטופלים אשר כולם משלמים על פילאטיס שיקומי מכיסם הפרטי.

העתיד של הפילאטיס השיקומי

ישנם הרואים אותו מתרחב לעבר תחום הנויורולוגיה השיקומית, למטופלים עם טרשת נפוצה, פרקינסון או כאלו שלקו בשבץ מוחי. בשביל מטופלים אלו, הערך שהם מקבלים מהפנמת מודעות תנועתית, בשילוב עם התדירות בה הם מתרגלים אותה, מסייעים להחלמה.

הפיזיותרפיסטים יודעים שלמרות שמטופלים אלו זקוקים לאימון עם תרגול חזרות מרובות, עליהם להימנע מלהתיש או לחמם את גופם של המטופלים יתר על המידה. כיוון שפילאטיס מאפשר מספר גדול של תבניות תנועתיות, אשר אינן גורמות למאמץ יתר של הלב ועומס על כלי הדם, מטופלים יכולים לבצע תרגילים אלו ללא חשש מהשפעתם.

מעל לכל, העתיד נראה מזהיר לפיזיותרפיסטים ולפילאטיס. אנדלמן אומר כי הפיזיותרפיה ומרכזי השיקום הם מהתחומים בעלי אחוזי הגדילה הרבים ביותר ב Balanced Body. "אני חושב שרבים מגלים שזה פשוט וידידותי, דרך עדינה לשיקום, ועם זאת יעילה ביותר, גופנית ורגשית כאחד. כשאני משוחח עם פיזיותרפיסטים ושואל אותם מהו הדבר הטוב ביותר שפילאטיס שיקומי עשה לחייכם המקצועיים, חלק מהתשובות מפתיעות. רבים עונים כי זה לא בהכרח השיפור שהם רואים בכוח או בגמישות של מטופליהם, אלא האופן שבו הפילאטיס השיקומי משפיע על הרגש ועל ההתבוננות החיובית שלהם על חייהם ועל יכולותיהם הגופניות. וזה דבר מדהים."