פילאטיס לגיל הזהב

פילאטיס לגיל הזהב

מאת: קן אנדלמן

שמירה על הכושר חיונית עבור האוכלוסיה המבוגרת. אך רוב סוגי האימונים אינם מותאמים עבור אוכלוסיה זו. כיום מבוגרים רבים בוחרים בשיטת פילאטיס כדרך לשמור על כושר ובכך נמנעים מהסיכון להפצע מאימון עם משקלים לא מתאימים. מומחים בתחום מסכימים ששיטת הפילאטיס היא אחת הדרכים הטובות ביותר בהם אנשים מבוגרים יכולים לשמור על כושר, מפני שמהות השיטה היא התמקדות בנשימה מבוקרת ובאיכות תנועה לעומת כמות חזרות.

"אימון פילאטיס מותאם באופן מושלם לאנשים מבוגרים מפני שאינו משפיע על הגוף באותה דרך בה משפיעים סוגים אחרים של אימונים, האימון לא מעמיס על המפרקים כפי שמעמיסים אימונים אחרים", מסבירה אלי הרמן, בעלת מספר מכוני פילאטיס, מדריכת פילאטיס ידועה וסופרת. "זו דרך עדינה להתאמן. אם אתה מבוגר ולא התאמנת הרבה זמן, פילאטיס היא דרך בטוחה להתחיל מחדש".

רוב סוגי האימונים הקיימים נוטים לבנות שרירים קצרים ומנופחים ומועדים לפציעות – בייחוד בגוף המבוגר. שיטת הפילאטיס, לעומת זאת, מתמקדת בבניית "שרירי ליבה" חזקים – כלומר בשרירים העמוקים של הבטן ובשרירים הקרובים ביותר לעמוד השדרה. רוב התרגילים מתבצעים בשכיבה או בישיבה בעצימות נמוכה ובנשיאת כוח חלקית, וכן משפיעים על היציבה.

"אימון פילאטיס נהדר עבור האוכלוסיה המבוגרת בעיקר על הרפורמר (מכשיר אימון בעל קפיצים וחבלים המחוברים למסוע מרופד), מפני שההתנגדות במכשיר הזה נמוכה ביחס למכשירים המצויים בחדרי הכושר, בהם ההתנגדות הנמוכה ביותר עלולה להיות קשה מדי עבורם" טוענת בת" וויליאמם, פיזיותרפיסטית ב – Dynamıc Movement ברינו, נבאדה.

שיפור היציבות ושיווי המשקל


אימון הפילאטיס מתמקד בתנועות הקרובות למרכז הגוף ופחות בתנועות גפיים, בהם הסיכוי לפציעות גדול יותר. בניגוד לאימונים אחרים, אימון פילאטיס קודם כל מפתח את איזור מרכז הגוף ובהדרגה ממשיך לאמן את קצוות הגוף, תוך שמירה על שליטה מוחלטת מסביב למפרקים. אימון פילאטיס מלמד את האדם המבוגר שליטה ויציבות בתנועות בטווח קטן, ובהמשך, כשהשליטה והביטחון נרכשים, גם בתנועות בטווח גדול.

שיפור השליטה והיציבות חיוני מאוד עבור האוכלוסיה המבוגרת, מפני שהשליטה והיציבות משפרים תנועות יומיומיות, שווי משקל ויציבה. "עם הגיל, אנשים עלולים לאבד משווי המשקל ומהקואורדינציה שלהם. אימון הפילאטיס משפר את הכוח והגמישות של שרירי הליבה והרגליים, וכך משתפר שווי המשקל שלהם. כך, ובעזרת יתרונות אחרים של האימון הזה, ישנם פחות סיכונים לנפילות", אומר הרמן. "פילאטיס היא גם דרך טובה לשקם מבוגרים שעברו ניתוחים כגון החלפת ירך או ניתוח ברך".

פתרון למכאובים


שיטת הפילאטיס יכולה לעזור להתמודד עם מגוון מכאובים הקשורים לגיל. הסובלים מארתריטיס יכולים לבצע תנועות עדינות בטווחים בינוניים ללא הפעלת עומס על המפרקים תוך שמירה על התנועתיות שלהם. אימון הפילאטיס יכול לעזור גם לסובלים מאוסטאופורוזיס או מהיצרות תעלת עמוד השדרה. עבור הסובלים מאוסטאופורוזיס, תרגילי הפילאטיס הפשוטים בעמידה יכולים להגדיל את צפיפות העצם בעמוד השדרה ובירך. עבור הסובלים מהיצרות עמוד שדרה מותני, ישנם תרגילים המותחים את השרירים המקוצרים בגב ומחזקים את זוקפי הגב על מנת למנוע את האפשרות שכוח המשיכה יגרום לקיפוזיס מוגבר. יחד עם זאת, יש להזהר; כל תרגיל המערב כפיפה של עמוד השדרה, לדוגמא, אינו טוב לאדם הסובל מאוסטאופורוזיס. כמו כן, כל סוג של פשיטת גו, עלול לפצוע אדם הסובל מהיצרות עמוד שדרה מותני. אם הינך סובל מאחת הפתולוגיות האלה, עלייך לוודא שמדריך הפילאטיס שלך יודע כיצד להתאים לך את התרגילים.

בנוסף, הוכח שאימון פילאטיס יכול להאט או להפוך את התסמינים של מחלות ניווניות כגון פרקינסון וטרשת נפוצה. ביצוע תנועות בטווחים בינוניים עוזר לאנשים להתגבר על נוקשות ולהעשות גמישים יותר. האימון יכול לעזור אפילו לאנשים שעברו טראומות כמו שבץ מוחי.

"ככל שאנשים הסובלים מנזק מוחי או משבץ מוחי יקדימו לבצע תרגילי שיווי משקל באימון פילאטיס ולהזיז את גופם באופן מאוזן, כך ירוויחו התנהלות כללית טובה", אומר הרמן.

רוב המכונים היום מציעים תכניות אימון בשיטת הפילאטיס. אם אתה אדם מבוגר ומתעניין בפילאטיס, פנה למנהל המכון ובדוק איזה מהשיעורים הקיימים מתאימים לך ביותר. מכונים רבים מציעים שיעורים מיוחדים לאוכלוסיה המבוגרת. מומלץ תחילה להיוועץ עם רופא המשפחה.

קן אנדלמן הוא המייסד והמנכ"ל של חברת Balanced Body. קן התחיל את הקריירה שלו כמעצב רהיטים – הרקע הזה בא לידי ביטוי בגימורים של הציוד שהחברה עושה. מאז תחילת שנות ה – 70, קן אנדלמן עדכן את הציוד של ג'וזף פילאטיס עם הנדסה, חומרים וטכנולוגיה עכשוויים, כאשר לרובם סטנדרטים תעשייתים. הוענקו לחברה 24 פטנטים אמריקאים ועוד היד נטויה. חברת Balanced Body ממשיכה לקדם את שיטת הפילאטיס בתעשיית הכושר, בתחומי הרפואה ובתקשורת.