פילאטיס ושיטת הבלוק

פילאטיס ושיטת הבלוק

מאת: balanced body

שיטת הבלוק פותחה על ידי ראל איזקוביץ מייסד BASI PILATES בקליפורניה.

השיטה בנויה ממספר מרכיבים אשר את יתרונותיה ניתן להבין לעומק אך ורק תוך כדי עבודה בה:

  • מבנה שיעור ייחודי המכיל בתוכו התייחסות לכל חלק וחלק בגוף האדם וכמובן שכולל את 10 עקרונות הפילאטיס.
  • ניתוח תרגילים המבוסס על הגיון אנטומי-פסיכולוגי המאפשר למורה להשתמש בכל תרגיל בדרגות קושי רבות ושונות. לא פעם נראה בשיעור כיצד נותנים את אותו תרגיל לאדם המוגבל ביכולותיו ולאדם המפותח ביכולותיו אך כל אחד יקבל הנחיות שונות לביצוע אשר יאתגרו את מצבו בצורה שונה.
  • הכרות והבנה עמוקה של יכולות הלמידה של האדם "הרגיל" (מי שאינו "רקדן") היא מרכיב נוסף. הבנת התפיסה הפרופריוספטיבית והקושי שהיא מוסיפה למתרגל הממוצע מאפשרת להתאים את תוכנית העבודה לכל מתרגל לפי רמתו האישית. כל זה ומרכיבים נוספים מאפשרים לקיים שיעור שקט שליו ורגוע, המנוהל עפ"י שלבי התפתחות ברורים והגיוניים.
  • למורה או למדריך המעביר את שעור הפילאטיס – השיטה מאפשרת תנועה רגועה בסטודיו, יצירתיות ושליטה מלאה בשיעור. לכל תרגיל ותרגיל יש שם ומקום בתוך מבנה הגיוני שניתן לפירוק והרכבה ככל הנדרש.
  • שלבי השיעור ברורים למורה והכי חשוב – ברורים למתרגל. השיטה נותנת התחלה אמצע וסוף לתהליך של שיעור. עבר- הווה- עתיד לתהליך ההתפתחות של המתרגל בסטודיו.
  • למתרגלים בשיטה – "הבלוק" מהווה דרך בטוחה לצעוד בה. הם מקבלים תוכנית עבודה שהותאמה להם ע"י צוות המורים ואותה הם מתרגלים עד שחל שיפור בביצועה. רק אחרי שחל שיפור ורואים התקדמות תוכל המורה לקדם אותו לשלב הבא. זוהי דרך המאפשרת להם לקחת אחריות על גופם בכך שהם מבינים את התהליך שבו הם נמצאים ושותפים מלאים לו.
  • השיטה מאפשרת את החיבור בין הטכניקה לפילוסופיה, את החיבור בין הגוף לנפש. מבנה מול תנועה. זוהי דרך הממחישה כמה חופש קיים בתוך מסגרת. (דבר שלא תמיד מובן מאליו)

קיימים כיום סטודיו רבים ברחבי הארץ אשר פועלים ב"שיטת הבלוק" ושמוריהם הוכשרו בדרך זו.

המאמר מאת מאיה בן-יעקב בעלת בית ספר להכשרת מורים לפילאטיס על פי שיטת הבלוק.