פילאטיס ודיכאון – הדכדוך נשאר מחוץ לדלת הסטודיו

פילאטיס ודיכאון – הדכדוך נשאר מחוץ לדלת הסטודיו

מאת: נטע מה-יפית

כל העדויות מצביעות על עלייה בדיכאון בעשורים האחרונים. תרופות מרשם לנוגדי דיכאון נרשמות כיום יותר מאשר בעבר, וכל ילד כבר שמע שמות כמו "ציפרלקס" או "פרוזאק". שפע של סיבות ותיאוריות נזרקות לאוויר כדי להסביר את התופעה הזו- החל בהשפעה חברתית על האדם ועד למרכיבים כמו תזונה לקויה או נטייה גנטית. תהיה הסיבה אשר תהיה- בפועל, יותר ויותר אנשים שואפים לפיתרון אלטרנטיבי לתרופות ומחפשים דרך אחרת.

אחד הגורמים המשמעותיים לדיכאון הוא כאב פיזי. מתאמנים רבים פונים לפילאטיס כדי להתמודד עם כאבים כרוניים. לעיתים אלו כאבים שמתמודדים עימם במשך שנים, ולא אחת הם משפיעים על המצב הנפשי של האדם ומובילים לתחושת ייאוש ודיכאון. אנשים רבים בסביבתנו שבויים בתוך מעגל קסמים אכזרי- לדיכאון יש השפעה מוכחת על העצמת הכאב שהם חשים, אך לרוב מקור הכאב אינו מאובחן על ידי הרופא והסיבות לו אינן ברורות, עובדה שיוצרת עוד תסכול ודיכאון. זה לא פשוט לשבור את המעגל הקסמים הזה.

חשוב לזכור כי דיכאון אינו רק מצב נפשי והוא יכול להתבטא בתפקודים גופניים עמו עייפות, חוסר תיאבון, אנרגיה נמוכה, חוסר ריכוז ועד להפרעה במערך ההורמונים בגוף ומחלות כרוניות.

פילאטיס כשיטת גוף- נפש


ג'וזף פילאטיס הגדיר את שיטת הפילאטיס כשיטת גוף-נפש הנסמכת על עקרונות של ריכוז, מרכז, שליטה, דיוק, נשימה וזרימה. עבודת הגוף אינה נפרדת מהחוויה החושית-מחשבתית-רגשית, וכך התרגול מציע מענה תנועתי לסימפטומים שבעבר טופלו אך ורק ברמה הנפשית.                       [להמשך קריאה על עקרונות הפילאטיס]

השיטה מלמדת עירנות ומודעות גופנית, משפרת את היציבה והאיזון. גדולת השיטה טמונה אולי בכך שהיא מסייעת להחזרת תחושת השליטה, גם כשליטה גופנית, אך יותר מכך- כשליטה ויציבות נפשית. בקרב הסובלים מדיכאון או חרדה, תחושת השליטה מהווה מקור כוח וחוזק במהלך היומיום, ויכולה להוביל את המתאמן חזרה לנתיב הנכון.

תרגול הפילאטיס מכריח אותך להפנות את המבט פנימה במהלך האימון ולהתרכז בהנחיות המדריך בכל תרגיל ותרגיל. התרגול מאפשר הסטה של המחשבות ממחשבות שליליות וטורדניות. לאחר ניתוק זמני מטרדות היומיום, אפילו לשעה אחת, הדברים נכנסים לפרספקטיבה נוחה יותר להתמודדות.

בנוסף, הפילאטיס מחבר מחדש אנשים לגופם וליכולת שלהם לספק לגופם תנועה המשרה תחושה נוחה וטובה, ומספק "קרקע בטוחה" לעמידה עליה. עם הזמן תחושת הביטחון, גם בגוף וגם ביכולות האישיות, הולכת ונבנית ומחלחלת גם  לתפיסת האדם את עצמו ויכולתו ומשפיע על דימוי עצמי חיובי.

סטרס, סטרס, ועוד סטרס


סטרס, עומס, לחץ, מתח- כל אילו נחשבים לגורמים עיקריים להתפתחות דיכאון, במיוחד בחשיפה ממושכת שיוצרת שחיקה. טכניקות הרפיה, מדיטציה או דימיון מודרך שתורמים להורדת סטרס לא בהכרח מתאימים לכל טיפוס, וחלק גדול מהמתאמנים מעיד על כך שקל לו יותר להתחבר לשיטת הפילאטיס.

תרגול פילאטיס קבוע מסייע להפחתת סטרס בעזרת השפעה חיובית על זרימת דם וסירקולציה (תנועה פנימית), והוא בעל איכות מדידטיבית בזכות הדגש שמושם על נשימה איכותית. מתאמנים רבים טוענים כי אימון פילאטיס שווה מבחינתם לשעת עיסוי- יוצאים מהאימון רגועים בגוף, במחשבה ובנפש!

המנגנון הפיזי- איך זה עובד?


הכל מתחיל בסרוטונין- חלקיק שעושה פלאים למצב הרוח שלנו כשהוא ברמות תקינות, אך חוסר תפקוד שלו יכול להשפיע בצורה דרמתית על היווצרות דיכאון, אי שקט ומחשבות שליליות. הסרוטונין הינו מוליך עצבי וקשור לאלמנטים יומיומיים משמעותיים כמו זיכרון ולמידה,השפעה על שינה ותיאבון, התנהגות מינית, חרדה ותפקודים גופניים כמו תפקוד מערכת הלב וכלי הדם וכן המערכת השרירית.

מחקר מעניין בוצע בשנת 2009 על נשים מוכות ובחן השפעת תרגול פילאטיס במהלך 12 שבועות על רמת הדיכאון ורמות הסרוטונין במוחן. נבחרו למחקר נשים הגרות במעון לנשים מוכות שלא נטלו חלק באף שיטה תנועתית והוגדרו כבעלות רמות גבוהות של דיכאון (לפי מבחן Beck). תוכנית האימונים כללה 3 אימונים בשבוע. תוצאות המחקר הראו עלייה ברמות הסרוטונין וירידה ברמות הדיכאון ומסקנת החוקרים הייתה כי לתרגול הפילאטיס השפעה חיובית על רמת הדיכאון, ככל הנראה בעזרת איכות התנועה וריכוז בנשימה. החוקרים ציינו כי ייתכן וגורמים כמו מוסיקה מרגיעה והשתייכות לקבוצת חברתית בעלת מטרה דומה סייעו גם הם לתחושה הטובה של המשתתפות, כמו גם פידבק חיובי מהסביבה ופיתוח יכולת חדשה.

תוצאות מחקר אילו תואמות למחקרים נוספים ציינו כי תרגול הפילאטיס מסייע בויסות מצב הרוח, הפחתת מתח וחרדה. מחקרים אחרים מראים כי תרגול גופני פשוט אך יומיומי מסייע בהעלאת רמות הסרוטונין הנכסף.

אז איך מתחילים?


הצעד הראשון הוא המשמעותי ביותר והוא גם המכשול ברוב המקרים. דיכאון מאופיין בחוסר מוטיבציה, במיוחד לפעילויות חדשות או כאלו הדורשות מאמץ. הזכירו לעצמכם כי מספיקה פעם אחת שכף רגלכם תדרך בסטודיו ומשם התוצאות והתחושות הטובות ימשכו אתכם לחזור שוב ושוב להתאמן.

חפשו סטודיו קרוב לביתכם, סמנו לכם את השעות הנוחות והריאליות ביותר מבחינתכם כך שתוכלו להתמיד, קנו כרטיסייה או מנוי שייצרו תחושת התחייבות והתחילו!