תרומת כדור אובר-בול למתאמנים מבוגרים

תרומת כדור אובר-בול למתאמנים מבוגרים

מאת: Kassai

שינויים גופניים רבים מתרחשים בשנות הבגרות וההזדקנות, בעיקר שינויים הקשורים לגמישות השרירים, ירידה בטווחי תנועה, פגיעה בשיווי המשקל, ירידה בכוח השריר וזמן תגובה איטי של הגוף. במחקרים נמצא כי פעילות גופנית סדירה יכולה לדחות את הופעת השינויים הללו או להאט את קצב התקדמותם במידה והופיעו.

לאימון הפילאטיס יתרונות רבים בעבודה עם הקהל המבוגר, כשהוכחה משמעותית לכך היא הנהירה ההולכת וגדלה של קהל זה לשיטת הפילאטיס בשנים האחרונות. הפילאטיס מאפשר לשמר יכולת גופנית טובה ולהסתכן פחות בפציעות, לשפר יכולת מנטלית וריכוז ולאמן את השרירים מבלי להוסיף עומס על המפרקים. מומחים רבים מתחום התנועה והבריאות מגדירים את הפילאטיס כ"פעילות הגופנית הכי בטוחה" עבור האוכלוסייה המבוגרת. בשיעורי המזרן ניתן לשלב שפע של אביזרים לתנועה מדוייקת ופונקציונלית, שיעורי הרפורמר מספקים למתאמנים מצד אחד התנגדות חשובה מאוד, לשרירים ולעצמות כאחד, ומצד שני שמירה על טווחי תנועה מבוקרים.

יתרון גדול בעבודה עם אוכלוסייה מבוגרת בשיעורי פילאטיס מתבטא בגירוי המערכת הסנסורית תחושתית. גירוי זה חשוב במיוחד בעבודה עם מתאמנים מבוגרים, במיוחד אלו המתחילים לחוות קשיים בקואורדינציה, שיווי משקל, איזון ותנועה זורמת.

אביזרים סנסוריים


למעשה כל אביזר שמגרה את שיווי המשקל, הפרופריוספציה ואף את חוש המישוש יכול להיות מוגדר כאביזר סנסורי התורם לדרך בה הגוף קולט ומעבד מידע חשוב. למרות שמאמר זה מציין תרגילים עם כדור האובר-בול הקלאסי, אביזרים רבים אחרים יכולים לסייע כמו גליל הפילאטיס, כדור הפיזיו, הבוסו או הפיתה. שימוש באביזרים סנסוריים עם האוכלוסייה הבוגרת מסייע להם לנצל את מלוא הפוטנציאל מתרגולי הפילאטיס ושילוב יעיל יותר של השיפור התנועתי גם ביומיום שלהם.

בעבודה עם אוכלוסייה בוגרת, כדור האובר-בול מעניק בעיקר תמיכה, חלק אחד מתוך שלל איכותיו. מומלץ לנצל את יכולת העבודה המשתנה עם נפח הכדור ולנפח אותו לדרגות שונות בהתאם לתרגיל.

תרגילים המשלבים כדור אובר-בול מתחת לאגן


דרך נהדרת להתחיל אימון או טיפול היא כשהכדור ממוקם מתחת לאגן, באזור הסקרום. תרגיל פשוט של הנעת האגן על הכדור האובר-בול לכל הכיוונים (Pelvic clock) מחדד את איסוף רצפת האגן ומוביל לחידוש הקשר בין הגב התחתון והשריר הרחב בטני לפני שמצליחים למקם את האגן במנח הניטרלי שלו.

מיקום הכדור מתחת לאגן מצויין גם לכל תרגיל המשלב הורדת רגל או שתי רגליים לכיוון הרצפה בכך שהוא מסייע בגיוס השריר הרחב בטני בלי גיוס יתר של שרירי הפסואס.

תרגילים המשלבים כדור אובר-בול בין השכמות


שימוש בכדור יכול לסייע במקרים של בעיות יציבה המאפיינות את הגילאים המבוגרים כמו קיפוזיס- עיקול יתר של הגב העליון. מיקום הכדור בין השכמות מגביר את עירנות המתאמן לאזור ועוזר לגייס את השרירים הנחוצים לצורך שמירה על יציבה נכונה.

מיקום הכדור בין השכמות מסייע גם לפתיחה ושחרור של הצלעות. עודדו את המתאמנים להימתח מעל הכדור ולחוש פשיטה של הגב העליון. לאחר מכן ניתן לעבוד ללא הכדור על תרגילים לייצוב שכמות בצורה זורמת וקלה יותר. בנוסף, תמיכת כדור האובר-בול מאחורי השכמות מקלה על ביצוע תרגילי בטן הדורשים הרמת ראש מהרצפה (כיפוף בעמוד השדרה נגד כוח הכבידה), בעיקר במקרים של מתח בצוואר.

תרגילים המשלבים כדור אובר-בול מתחת לראש


נפחו את הכדור רק ל-75% מהנפח המלא שלו והנחו את המתאמנים להניח עליו את המצח בשכיבה על הבטן. הכדור יעזור להם למקם את הראש בהמשך לחוליות הצוואריות. בצורה כזו ניתן לבצע תרגילים בשכיבה על הבטן ללא עומס מיותר על החוליות הצוואריות וללא כאב. מנח זה מסייע ללמד יציבה תקינה ומיקום נכון של הראש, עיקרון ליישום גם בישיבה ועמידה.

בצורה דומה ניתן להניח את הראש על כדור אובר-בול המנופח רק כ-20% מנפחו המלא בשכיבה על הגב. הנעת הראש מצד לצד ומעלה מטה על הכדור מפחיתה מתח בשרירי הצוואר ומשפרת תפקוד וטווח תנועה באזור הצוואר והכתפיים. תרגיל זה נהדר לסיום השיעור ולשחרור מתח שייתכן והצטבר במהלך האימון.

מעבר לכל יש לזכור כי התקדמות נכונה בגילאים מבוגרים אינה בהכרח התקדמות מהירה.  בין אם משתמשים בכדור האובר-בול ובין אם לא, יש לשים לב לביצוע מדוייק ונכון של התרגילים, תוך דגש על איכות התרגיל ולא הכמות ומספר החזרות. תרגול פילאטיס נכון ומובנה ישחרר את המתאמנים הבייתה אנרגטיים ופחות כואבים.

וכמו שפילאטיס טוען, לא קריטריון הגיל הוא הקובע: "אם עמוד השדרה שלך נוקשה וחסר גמישות בגיל 30 – אתה זקן. אם הוא גמיש לחלוטין בגיל 60 – אתה צעיר."