רצפת האגן אצל נשים וגברים

רצפת האגן אצל נשים וגברים

מאת: רעות גרייצר

שיטת הפילאטיס הופכת היום ליותר ויותר פופולרית בקרב הממסד הרפואי ומומלצת לחיזוק שרירי רצפת האגן שכן מתרבים המחקרים המעידים על חשיבות מערכת שרירים זאת לשיפור הזיקפה אצל גברים, ולמניעת בריחת שתן בלתי רצונית אצל נשים וגברים

על גברים


במחקר שנעשה באוניברסיטת מערב אנגליה, בבריסטול, על ידי פרופ' גרייס דורי נבדקו 55 גברים בגיל ממוצע של 59 שסבלו מבעיות זיקפה לפחות 6 חודשים. המשתתפים קיבלו תרגילים לאימון שרירי רצפת האגן מידי יום ונבדקו אחרי 3 ואחרי 6 חודשים. 40% מהגברים הבריאו מבעיות הזיקפה לגמרי ו- 35% נוספים הראו שיפור ניכר. שני שליש מהגברים דווחו גם על בעיות במתן שתן שאף הן השתפרו עם האימון היומי בחיזוק שרירי רצפת האגן. אפקטיביות התרגילים הייתה לפחות כמו השיפור שחל בשימוש בתרופה כמו ויאגרה.

על נשים


בזמן ההיריון לדוגמא, מופרשים בגוף האשה הורמונים שונים כגון רלקסין ופרוגסטרון, אשר גורמים להחלשות הרצועות שסביב המפרקים ובשל כך גם מקשים על פעולת הסוגרים. זוהי הסיבה שנשים רבות מדווחות על קשיים בשליטה בהפרשות בשלבי היריון מאוחרים ומיד לאחר לידה בין אם הייתה לידה קיסרית או לא.

מחקרים אמפיריים הראו שקרוב ל50% מהנשים דווחו שגופם "לא חזר להיות כפי שהיה". יתרה מזאת, בקרב 80% מהן היתה צניחה של אחד מאיברי רצפת האגן. בנוסף למתח הנפשי הרב המאפיין את התקופה, מלוות את האשה הפרעות במתן שתן, דחיפות במתן שתן, לעיתים עד כדי פגיעה ממשית באיכות החיים

איך מטפלת שיטת הפילאטיס בחיזוק מערכת השרירים הפנימית הסמוכה לאגן?

בשלב ראשון יש לזהות יחד את הסוגרים (אותם שרירים טבעתיים שאמונים על סגירת הפתחים באזור האגן), ואת השריר היריעתי אשר מרים כלפי מעלה את השלפוחית ואת הרחם, זאת על ידי כיווץ והרחבה של הסוגרים. הדבר דומה לכיווץ הבטן בזמן סגירת חצאית או מכנס. כעת, משזיהתה האשה את שרירי רצפת האגן שלה פונה השיטה לכל אחד מקבוצות השרירים בנפרד, בעזרת תרגילים משולבי נשימה מירבית, על מנת לבצע הפרדה מלאה וניטרול של איזור ה Tranversus Abdominus בשלב שני פונים אל קבוצת שרירים נוספת שפעילה מאוד עקב התרחבות האגן ההריוני והיא ה Glutes Maximus שרירים אלו מחוברים לעצם הזנב ולפיכך חשוב שיהיו בעלי יכולת לקבע את עצם הזנב. מתחילים עם מציאת השרירים הרלוונטיים, אולם תוך מספר שעורים הופכת ההפרדה לחלק אינטרלי מהתנועה וכך מתחזק מרכז הכובד של הגוף שגם הוא עובר שינוי ככל שהבטן גדלה לפנים.

ראוי לצין שבריחת שתן כסימפטום לאגן חלש, אינה נחלתן הבלעדית של נשים אחרי הריון או בגיל המעבר אלא סימפטום שפוקד גם נשים צעירות שעושות שימוש לא נכון בגופן ואינן עושות פעילות גופנית באופן תדיר וכמובן גם גברים.