פילאטיס קלאסי או פילאטיס עכשוי?

פילאטיס קלאסי או פילאטיס עכשוי?

מאת: מריאנה טראגנו גוז

תהיתם פעם למה מתכוונים כששואלים באיזה סגנון פילאטיס אתם מתאמנים? שומעים את המושג "פילאטיס קלאסי" ולא בטוחים מה ההגדרה? המשיכו לקרוא וגלו איך מגדירים פילאטיס קלאסי אל מול סגנון הפילאטיס העכשווי מצידו השני של הספקטרום והכי חשוב, גלו מהו סגנון הפילאטיס שהכי מתאים לכם.

פילאטיס קלאסי


פילאטיס קלאסי הוא מקבץ התרגילים המקוריים של ג'וזף פילאטיס, מבוצעים על-פי סדר ספציפי ועם הכוונות התנועתיות אליו שאף פילאטיס עצמו. כלומר, התרגילים המקוריים והסדר בו הם מבוצעים במזרן וברפורמר לא משתנים משיעור לשיעור.

יש לזכור שג'וזף פילאטיס נפטר בשנת 1967: לפני קורס הכשרת המורים לפילאטיס הראשון בו תועדו בכתב תרגילי הפילאטיס. את התרגילים המקוריים אנו מכירים בזכות רומנה קריזנובסקה אשר לימדה את את שיטתו של ג'וזף פילאטיס עד יומה האחרון ונלחמה לשמר את טוהר השיטה. חלק גדול מין המדריכים הקלאסים מגיעים מין הענף שלה בעץ משפחת הפילאטיס. בנוסף, ה-'אלדרס': התלמידים של ג'וזף פילאטיס עצמו אשר המשיכו ללמד את שיטתו לצד פיתוח של שיטות משלהם, הסבירו בבירור כיצד ג'וזף פילאטיס היה מלמד אותם. מקורות נוספים להבנת התרגילים הם התמונות הרבות המתעדות את שיטת הפילאטיס כמו גם הסרטים אשר השאיר פילאטיס עצמו. בשיטה זו כאשר מדריך בוחר לבצע מודיפיקציה של תרגיל הוא תמיד מודיע על כך למתאמן ובמקרים הנדירים בהם בוחר המדריך מסיבה כלשהי להציג תנועה מעולם אחר הוא מציין בפני המתאמן כי תרגיל זה לא שייך לרפטואר תרגילי הפילאטיס.

יש לציין כי גם בתוך העולם הקלאסי יש שינויים מינוריים בכוריאוגרפיה של חלק מין התרגילים והסדר בהם התרגילים נלמדים. ניתן למצוא שינויים גם בהוראה של מיקום האגן, האם יש או אין רוטציה בירך ועוד. חלק מין ההבדלים נובעים מכך שאין מקורות רשומים של התרגילים, התזמון בו למד המורה אצל רומנה אשר בעצמה שינתה מעט את אופן ההוראה של התרגילים ומטבע המקצוע בו רוב הידע מועבר בעל-פה וניתן לפרשנויות שונות.

שיעור פילאטיס קלאסי יכלול בתוכו בדרך כלל תרגול על הרפורמר ועל המזרן לפי הסדר הספציפי המתאים לרמת התלמיד ולאחר מכן יכלול אימון המותאם ספציפית לצרכי המתאמן על שאר מכשירי הסטודיו כגון אחד הכיסאות, קאדילק או טאוור, פדי-פול וכדומה. במידה ויחליט המדריך לבצע שיעור שלם על אחד המכשירים האחרונים הוא יבנה את הסדר בהתאם לעקרונות הסדר של הרפורמר והמזרן.

פילאטיס עכשווי


בצידו השני של המתרס נמצא הפילאטיס העכשווי. פילאטיס עכשווי צמח מין הפילאטיס הקלאסי וגם משיטות התנועה השונות של ה-'אלדרס' אך צורת התרגילים המקוריים השתנתה וממשיכה להשתנות ללא הרף על-מנת להתאים את עצמה למחקרים עדכניים, העדפות ציבור המתאמנים ושיטות תנועה אחרות הפופולריות לתקופה.

בפילאטיס עכשווי יש הרבה חופש ליצירתיות של המורה ולכן ניתן למצוא מגוון תת-סגנונות עכשווים. הרבה מתת-הסגנונות בפילאטיס עכשווי מושפעות מעולם השיקום והפיזיותרפיה. בעוד רוב התרגילים שומרים על צורה דומה לאופן בו מתבצע התרגיל בשיעור קלאסי, הדגשים, הזרימה והקצב בהם מונחים התרגילים הופכים אותם לחוויה שונה מאוד למתאמן. כמו כן, נוספו תרגילים רבים ווריאציות לתרגילים קיימים.

מימדי המכשירים של הפילאטיס העכשווי שונים ממימדי מכשירי הפילאטיס הקלאסי וגם למכשירים עצמם נוספו יכולות יצירתיות שלא קיימות במכשירים האותנטיים כדוגמת בר בעל תזוזה לאורך מסגרת הרפורמר, קשתות אשר ניתנות לשימוש על הרפורמר עצמו וחוזק שונה של הקפיצים.

בפילאטיס עכשווי, מכשירים נוספים מתפתחים לצד המכשירים המסורתיים, למשל האוב וה-קוראליין. בנוסף, נהוג להשתמש באביזרים קטנים כמו כדורים, גומיות, גלילים וכדומה.