פילאטיס מזרן מול פילאטיס מכשירים

פילאטיס מזרן מול פילאטיס מכשירים

מאת: Kassai

אז מה עדיף – אימון פילאטיס מכשירים או פילאטיס מזרן? נתחיל מכך שאין טוב יותר או פחות במקרה הזה. מדובר בשתי זרועות של אותו אימון פילאטיס, אך במהלך הזמן דבקה תדמית מסוימת לכל אחת מהזרועות: ג'וזף פילאטיס פיתח את מיטות המכשירים על מנת לתמוך בגוף בקרב מוגבלי תנועה המרותקים למיטתם. אולי כתוצאה מכך נוצר בהמשך למיטות המכשירים שם של שיטה קלה הקשורה לתחום הפיזיותרפיה והשיקום. לעומת זאת, לשיעורי המזרן הנגישים דבק שם של שיטת אימון המאפיינת מכון לעיצוב וחיטוב לנשים…

כמובן שמדובר במיתוסים שאינם מבוססים על המציאות-

שיעורי המכשירים יכולים להיות מאתגרים מאוד ובנוסף מספקים תמיכה לחלק גדול מהתנועות. ניתן לעבוד עם אנשים בשיקום ובו זמנית לבצע תרגילים מאתגרים ומייזעים לספורטאי עלית. שיעורי מזרן פונים גם לגברים וגם לנשים, כשמטרתם אינה עיצוב אלא עבודת גוף לפי כל עקרונות הפילאטיס- נשימה, תנועתיות , שליטה ודיוק, זרימה והתפתחות שרירים מאוזנת.

פילאטיס מזרן ופילאטיס מכשירים משרתים את אותן המטרות- גוף גמיש וחזק ומאוזן. במהלך שיעורי המזרן משקל הגוף עצמו יוצר את עבודת ההתנגדות, מול המכשירים בהן הקפיצים יוצרים את ההתנגדות הזו. אימון פילאטיס מזרן ניתן למצוא בסטודיו של פילאטיס אך גם בחדרי כושר, מתנסים, קאנטרי קלאב ועוד, עובדה שהופכת אותו למאוד נגיש, כשפילאטיס מכשירים שמור לרוב אך ורק לסטודיו לפילאטיס ומוכר בעיקר בזכות מיטות הרפורמר המפורסמות, אך במהלך השיעור מכירים שלל מכשירים אחרים כמו הכסא, הקדילק, הלאדר בארל והקוראליין– ביחד מספקים כ-500 תרגילים לביצוע.

אז מה ההבדל?


באופן כללי ההבדלים נעוצים ביכולת של תרגול המזרן לפתח יותר את עבודת המרכז והליבה, בדגש ל שרירי הבטן והיכולת של הרפורמר לעבוד בצורה מדוייקת וממוקדת על קבוצות שרירים מסויימות מבלי להעמיס על שאר השרירים. כמובן שהגדרות אלו כלליות מאוד אך ניתן לומר שזהו ההבדל המורגש ביותר. ניתן לראות כיצד תרגילים ששאובים מרפרטואר המכשירים למזרן, ללא תמיכת המיטה וההתנגדות, הופכים בין רגע לתרגילים מאתגרים ביותר לשרירי הבטן- לדוגמה סדרת תרגיל ה- Footwork. סדרת תרגילים זו משמשת בעיקר לחימום ועבודת רגליים בתחילת שיעור מכשירים, ומדורגת במידת קושי קלה יחסית, לעומת ביצועה על המזרן- שם שרירי הבטן והמרכז צריכים לתפוס פיקוד והתרגיל הופך למאתגר ביותר.

ברפורמר ניתן לבצע את אותו התרגיל בדיוק בעוצמת התנגדות שונה- קלה מאוד ועד חזקה מאוד. על מנת להפחית עומס בשיעור המזרן, יש לבצע התאמה של התרגילים- לרוב מדובר בהקטנת טווחי התנועה או שינוי המנח. הרפורמר ייתן מענה טוב למתאמנים עם הגבלות תנועתיות או כאלו שנפצעים בקלות ולא שולטים עדיין בביצוע מדוייק ונכון של התרגילים.

הבדלים נוספים טמונים ברפרטואר עשיר יותר בשיעורי המכשירים מול תרגול זורם בתרגול המזרן וכמובן- גודל הקבוצות ונגישות השיעורים.

ממה מתחילים?


ישנם חילוקי דיעות בין מצדדי המכשירים ובין מצדדי המזרן בנוגע לשאלה זו. מצדדי המזרן טוענים שהבנת השליטה השרירית המלאה צריכה להתבצע ללא תמיכה או התנגדות של הרצועות. הרפורמר מספק "קביים" לאלו שלא בהכרח צריכים אותם. מנגד טוענים מצדדי הרפורמר שדווקא המכשירים מספקים חיבור טוב יותר לשרירי ליבה ומורידים את הסטרס הפיזי- מנטלי לריכוז טוב יותר במהלך התרגול.

בכל מקרה, אין פה טוב או רע. לרוב ההחלטה אם להתחיל מהמכשירים או מהמזרן תתקבל על ידי המתאמנים לפי הנוחות שלהם, קרבה לבית, חיבור למדריך, המלצות או פשוט תחושת בטן.

מעבר מפילאטיס מכשירים לפילאטיס מזרן


לעיתים קרובות מתאמנים שמתחילים להתאמן רק בפילאטיס מכשירים נחשפים לשיעורי מזרן לאחר זמן מה אך יוצאים מתוסכלים מהשיעור בתחושה שלמרות שהתאמנו בצורה קבועה לאורך זמן- הם מגלים שקשה להם לבצע תרגילים מרפרטואר המזרן הקלאסי. יש לזכור שעיקר עבודתו של פילאטיס תחילה הייתה עם רקדנים בעלי יכולת גופנית גבוהה ביותר. רפרטואר המזרן מבוסס על 34 התרגילים שג'וזף פילאטיס פיתח ופרסם מאוחר יותר בספרו "Return to life". תרגילים אלו אתלטיים, דורשים גמישות וכוח רב ולא בהכרח מתאימים לחלק גדול מהאוכלוסייה. במהלך השנים נבנו מודיפיקציות שיתאימו את התרגילים לאוכלוסייה רחבה יותר, וכן שלל תרגילי הכנה ברמות משתנות. תרגילי המזרן לרוב מורכבים ממשתנים רבים ולכן גם ההקפדה על דיוק התנועה וביצועה הנכון צריך להיות אפילו גבוה יותר. בשיעורים המוניים הדבר מאתגר ביותר.

לשיעורי הרפורמר יש יתרון גדול בכך שאלו שיעורים קטנים וכמעט אישים לחלוטין, והמתאמן זוכה למירב תשומת הלב מהמדריך ויכול לצבור ביטחון, שליטה ולהתחזק. הרפורמר נותן מענה בטוח לאותם מתאמנים שרוצים להתחזק ולעלות יכולת שרירית כדי להצליח להתמודד גם בשיעורי המזרן, שם חוזק השריר, גמישותו ורמת השליטה בביצוע התרגיל בצורה נכונה באה לידי ביטוי משמעותי.

ליהנות מכל העולמות


המפתח ככל הנראה טמון בשילוב של שתי האופציות באחד- שיעור המשלב גם תרגילי מזרן וגם תרגילים על המכשירים, וכך זוכים ליהנות מכל העולמות. חלק גדול מהסטודיו בארץ ובעולם מחזיקים בגישה זו והשיעור מחולק לשני חלקים- חלק ראשון של מזרן וחלק שני של מכשירים,ליצירת עבודת גוף מלאה עם שלל וריאציות, עניין ודיוק למתאמן. דרך אפשרית נוספת היא תרגול נפרד של שיעור מזרן ושיעור מכשירים במהלך השבוע.