פילאטיס וסאפ- מוציאים את הפילאטיס לים

פילאטיס וסאפ- מוציאים את הפילאטיס לים

מאת: נטע מה-יפית

בשנים האחרונות, ובשנתיים האחרונות במיוחד, חופי ישראל נסחפו סביב הטרנד התורן שנראה כי הוא פה בשביל להישאר- חתירה על גלשני ה-SUP. חסקה מכירים? ובכן, כנראה שמצילי ישראל עלו על משהו לפני כולם… Sup עומד כראשי תיבות של Stand Up Paddle, גלשן חתירה בעמידה עם משוט, ובו משתלבות יכולת החתירה המוכרת מהקייאקים ויכולת גלישת הגלים של הגלשנים הרגילים. ים שטוח, ים גלי- מזג האוויר כבר לא משנה כי תמיד אפשר לצאת למים עם הסאפ.

למה הסאפ כל כך פופולרי?


קודם כל ואולי החשוב מכל- כל אחד יכול לחתור על סאפ! לפעמים דרוש מעט תרגול על מנת לבסס את תחושת היציבות על הסאפ, אבל מאותו רגע הים פתוח… ילדים לצד מבוגרים, נשים וגברים- זהו ספורט שפתוח לכל מי שנמשך לעולם הים אבל לא יודע איך להתחיל.

מעבר לכך, נראה כי זהו הספורט הימי הנפוץ ביותר בקרב נשים לעומת סוגי ספורט ימי אחרים (גלישת גלים או רוח, שיט, קייאקים וכדומה), כנראה בזכות העובדה שחתירה על הסאפ לא חייבת להיות פעילות אקסטרים ואפילו להיפך- בים שטוח ורגוע החתירה יכולה להיות להוות ממש מדיטציה בתנועה.

חתירת הסאפ מלמדת את הגוף להשיג יציבות ושליטה במצבים משתנים, מחזקת שרירים רבים, משפרת יכולת אירובית ותורמת להפחתת מתח.

מה הקשר לפילאטיס, או- למה מדריכות פילאטיס כל כך אוהבות משטחים בלתי יציבים?!?
ככל הנראה משהו ב"מטען הגנטי" של מדריכות הפילאטיס נמשך לאתגור היציבות של הגוף. כשנכנסים לסטודיו לפילאטיס מוצאים הרבה " צעצועים" כמו כדורי פיזיו, בוסו, פיתות מתנפחות, פטריות שיווי משקל, גלילים– המון משטחים בעלי בסיס נע, ובעיקר בלתי יציב.

עבודה עם משטחים כאלו מסייעת להפעלה יעילה של שרירים מייצבים עמוקים, בעיקר באזור הבטן והגב ושיפור של שיתוף פעולה בין מערכת העצבים והשרירים- שני עקרונות שתורמים רבות לתנועה יומיומית נוחה וחסרת כאבים וכן לשיפור היציבה על ידי איזון בין שרירים שונים. במילים אחרות- עמידה זקופה, פחות כאבי גב ויכולת תנועתית חלקה וזורמת.

ובכן, ככל הנראה אין משטח מושלם יותר לייעוד זה מאשר גלשן הסאפ. רק מעצם העמידה על הגלשן על המים, מערכת שרירים שלמה מתחילה להתגייס על מנת לתקן תיקונים קטנים בשיווי המשקל שלנו. לעיתים קרובות תשמעו חותרים שמתנסים בצעדיהם הראשונים מתלוננים שהם "מרגישים את כל השרירים שלהם" רק מניסיונות העמידה על הסאפ. טכניקת חתירה נכונה משתמשת בשרירי המרכז, אותם שרירי ה-CORE המוכרים לנו מעולם הפילאטיס. כל שינוי עמידה או תנוחה על הסאפ מורגשת מאוד בשרירי הליבה, ובים רגוע ושקט ניתן לתרגל תרגילי פילאטיס קלאסיים בצורה אפקטיבית ביותר על הסאפ. ה- Hundred  וה- Teaser  מעולם לא נראו טוב יותר.

כיצד הפילאטיס משלים את החתירה?


כמו בסוגי ספורט רבים, גם כאן שיטת הפילאטיס מהווה שיטה תומכת ומשלימה. בזמן החתירה שרירי הגב, הכתפיים, הבטן והרגליים עובדים בצורה משמעותית. תרגול הפילאטיס מסייע להתמקד בחיזוק מייצבי שכמות, חיזוק הבטן והגב, לימוד של מנח נכון של האגן והגב וכן לשלב עבודה מאוזנת על כל שאר שרירי הגוף יחד עם מתיחות ושיפור הגמישות. טכניקת חתירה שגויה תוביל מהר מאוד לעומס מיותר על מפרקים ולפציעות אופייניות כמו פציעות כתפיים, ברכיים או כאבי גב.

בסטודיו לפילאטיס אפשר באימונים אישיים אפילו לדמות חתירה כדי ללמד את המתאמן לעבוד נכון יותר עם הגוף בעזרת אביזרים המוכרים לנו מעולם הפילאטיס כמו עמידה על הבוסו או פיתות שיווי המשקל. מדריכת הפילאטיס יכולה לפרק את תנועות החתירה לחלקים וללמד את המתאמן לנוע נכון ולתקן תבניות תנועה שגויות שעשויות להוביל לפציעות.

לסיכומו של דבר, חתירה על סאפ היא פעילות ממכרת מהרגע הראשון וכיפית המתאימה לכל המשפחה, ובמיוחד למי שמעוניין לשלב טבע עם הפעילות הספורטיבית שלו. החופים כבר מלאים בחותרים וגולשים שגילו את הסוד- "פילאטיס על המים".

*הכותבת הינה מדריכת פילאטיס בקבוצות החתירה של חברת "Sea sol"- קבוצות חתירה על סאפ המשלבות לימוד טכניקה נכונה, יציבה בריאה וחיזוק בעזרת שיטת הפילאטיס. ב- Sea sol אפשר למצוא שיעורים פרטיים וקבוצתיים לכל הרמות, עבודה טיפולית במים, סדנאות וטיולי חתירה.