פילאטיס ויציבה נכונה

פילאטיס ויציבה נכונה

מאת: Kassai

המונח יציבה מתייחס לרוב למיקום העצמות השונות בגוף במצב של עמידה, ישיבה או שכיבה. מיקום אידאלי של העצמות מאפשר לשרירים לעבוד כנגד כוח הכובד באופן היעיל ביותר. כלומר, כאשר היציבה טובה השרירים יכולים לייצר את הכוח הנחוץ למשימה, בין אם המשימה היא להישאר בעמידה, להרים תינוק מעגלה או לסחוב קופסאות במעבר דירה, כאשר העומס לרצועות ולמפרקים מינימלי.

מסיבה זו, יציבה יעילה היא אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע פציעות שחיקה. בנוסף, כאשר היציבה אופטימלית השרירים מבזבזים פחות אנרגיה ואנו מרגישים רעננים יותר. ליציבה טובה יש אפילו יתרונות פסיכולוגים: מחקרים מראים כי יציבה זקופה גורמת להרגשת ביטחון עצמי, לעומת יציבה לא טובה אשר גורמת להרגשת דכדוך. נסו זאת בעצמיכם: הזדקפו במושבכם ונסו לעשות פרצוף עצוב. או הפוך, נסו לשקוע בכיסא ולחייך חיוך גדול. הרגשת הדיסונסנס היא לא מקרית, למצב הגוף השפעה חזקה על מצב הנפש.

חשוב להדגיש כי יציבה היא לא רק פוזיציה. יציבה קשורה באופן הדוק לסך התגובות, הרפלקסים וההרגלים של הגוף לדרישות החיים. לדוגמא, אם נמעד, יציבה טובה תאפשר להגיב במהירות למצב המשתנה וכך יכולה לשפר את הסיכויים של הגוף למנוע נפילה, וכמובן את המבוכה שלאחר הנפילה.

על-פי ההגדרה היבשה, יציבה נכונה מתייחסת למצב של עמוד שדרה ואגן ניטרליים. הקריטריונים לקביעת אגן נירטלי זהים לכל בני האדם. אך לגבי עמוד השדרה אין התייחסות מוחלטת לניטרליות המתאימה לכולם וזאת מכיוון שגודל וגובה חלקי החוליה משפיעים על הזוויות בהן מתחברות החוליות ליצירת עמוד השדרה. בעמוד שדרה בריא יש הקשתה (לורדוזה) קלה בחלק הצווארי, כפיפה (קיפוזה) קלה בחלק הטורקאלי המחובר לצלעות, ושוב הקשתה בעמוד השדרה המותני. נציין כי יציבה נכונה מתייחסת גם לאופן בו מסודרות הגפיים העליונות והתחתונות, אך על כך ניתן לכתוב עוד רבות.

אז אם קיימת יציבה טובה, מה היא יציבה רעה?

כאשר אנו מדמיינים יציבה לא נכונה, עולה מול עינינו הגיבן מנוטרדם. לכן רובנו מזדקפים באימה אם אנו תופסים את עצמינו נמסים עם כוח הכובד מול המחשב: הפחד שנאלץ להעביר את שארית חיינו במגדל של כנסייה הוא תזכורת מצויינת להתארך. אך יציבה לקויה לא קשורה רק למראית עין. יציבה היא לקויה כאשר היא לא מאפשרת לגוף תנועה פונקציונלית מרבית ולא תמיד יש לכך קשר לנראות.

למרות ההגדרה היבשה ליציבה נכונה, לעיתים יש צורך פונקציולי לפצות בצורה שפוגעת ביציבה אידאלית כללית. לדוגמא, אדם עם רגל אחת ארוכה מעט מהרגל השנייה חייב יהיה לעבוד עם כל הגוף בצורה לא סימטרית על-מנת להשיג מטרות תנועתיות בסיסיות כגון הליכה. אומנם יש אפשרות של שימוש במדרס בנעל של הרגל הקצרה אך בני אדם לא נועלים נעליים כל הזמן – רק נסו לדמיין את עצמכם נועלים נעל עם מדרס בחוף הים בקיץ הישראלי. כאשר המדרס לא בשימוש הגוף ימצא את הדרך להיות הכי פונקציונאלי שהוא יכול על-ידי פיצוי, דבר אשר יפגע ביציבה מבחינה סימטרית.

במקרה כזה היציבה היעילה ביותר עבור אדם ספציפי עשויה שלא ליפול בקנה אחד עם ההגדרה היבשה ליציבה נכונה. יציבה טובה היא בהכרח תלויה במצב הגופני ובצרכי התנועה של האדם המדובר. לכן ייתכן כי יציבה לקויה עבור אחד היא היציבה הטובה ביותר עבור אחר. במקום לחשוב על יציבה נכונה, יש לחשוב על היציבה הטובה ביותר לאדם ספיצפי.

אז אם אתם מחפשים את היציבה הטובה שלכם תתייצבו לשיעור פילאטיס.