פילאטיס ובריאות הברך

פילאטיס ובריאות הברך

מאת: מריאנה טראגנו גוז

פציעות ברכיים נמנות בין הפציעות האורתופדיות הנפוצות ביותר. פציעה יכולה להתרחש עקב טראומה ישירה לברך או, כמו כאבים רבים אחרים בגוף האדם, פציעת ברכיים עלולה להיגרם עקב יציבה לא פונקציונלית אשר גורמת לעומסים מיותרים על המפרק בפעילויות שונות כגון הליכה, ריצה או תנועות יום-יומיות אחרות. אפילו פעילויות בעומס נמוך כגון ישיבה על כיסא עלולות לגרום לכאבים אם מנח העצמות והאיזון השרירי אינו אופטימלי. גם יציבה לא מדויקת של מפרקים מעל ומתחת לברך עצמה עלולים להשפיע עליה. כאשר אין טיפול ביציבה הלקויה הגורמת לכאב לאורך זמן, הכאב עלול אף להתפתח לפציעה של ממש.

מכיוון ששיטת הפילאטיס תורמת רבות ליציבה מאוזנת וניהול עומסים אפקטיבי, אימוני פילאטיס מומלצים על-מנת לשמור על מפרקי ברכיים בריאים. מדריכה מוסמכת ומנוסה תוכל לזהות ליקויים במנח העצמות כמו גם בפונקציונאליות התנועתית, כלומר באופן בו פועלים השרירים המשפיעים על המפרק.

בעזרת המידע הנ"ל, המדריכה תוכל לא רק להתאים תרגילים ספציפיים לחוסר האיזון אשר משפיע על מפרק הברך, אלא גם לוודא כי התרגילים מבוצעים בצורה נכונה, זאת על-די שימוש במגע מכוון, במלל ספציפי ובשימוש במכשירים ואביזרים.

שיטת הפילאטיס מתאימה במיוחד לשיקום מפציעות ברכיים מכיוון שתחילה התרגילים מבוצעים בשכיבה וללא עומס, או בעומס מינימלי. בצורה כזו ניתן ללמוד מחדש, במידת הצורך, כיצד להניע את המפרק בצורה מיטבית בלי להמשיך ולהעמיס על המפרק. לאחר מכן, ניתן להגדיל את העומס על-מנת לאתגר ולחזק את השרירים – זאת על-ידי שינוי במנחים בהם נוצר עומס על-ידי כוח הכובד וכמובן על-ידי שינוי בקפיצים. ניתן גם לאתגר את טווחי התנועה של המפרק ואף להוסיף אלמנטים המשפיעים על שיווי המשקל ומדמים פעילויות יום-יומיות כגון הליכה, בה המשקל עובר מרגל לרגל.

כאמור, הברך מושפעת מאוד ממפרק האגן ומפרק הקרסול. לכן, על תופתעו אם במהלך שיעור הפילאטיס שלכן תתרגלו תנועות אשר עובדות על כל הגפה התחתונה ושרירי הליבה.

כמה מילים אחרונות על שחיקת סחוס: ג'וזף פילאטיס כתב כבר לפני מעל חמישים שנה כי "תנועה מרפאה". קו המחשבה המודרני אכן מעודד להניע ולחזק את הגוף כדי להשתקם. תנועה לא רק תעודד יציבה טובה, תחזק את השרירים ותפחית עומס מין המפרק. תנועה תגביר גם את זרם הדם אשר יגיע לרקמות הפגועות ויעזור בשיקומן. הדבר נכון לכל הרקמות, גם רקמת סחוס.

לכן, אל תחששו. חפשו מכון פילאטיס עם מדריכות מקצועיות ומנוסות והיפטרו מין הכאב!