עקרונות שיטת פילאטיס

עקרונות שיטת פילאטיס

מאת: balanced body

ריכוז – Concentration


ג'וזף פילאטיס הצהיר כי בשביל לעבוד עם הגוף, צריך להפעיל את המחשבה כי היא זו שמפעילה את הגוף. במקום לתת למחשבות לנדוד, המתעמל מתרכז בגוף ובביצוע התרגיל עצמו. בכל שלב של התרגיל מתבצע דיאלוג פנימי עם הגוף: להרגיש, להבין ולייעל את התנועה. התרגול מצריך ריכוז במהלך כל תנועה ולאורך כל תרגיל. על ידי שליטה של הגוף בכל תנועה, פיזית ומנטאלית, רמת הביצוע תעלה. הריכוז הינו המפתח להצלחה. כל תנועה שנראית פשוטה הופכת למורכבת כאשר מייחדים לה מחשבה.

שליטה – Control


ג'וזף פילאטיס קרא לשיטה שלו בשם "contrology" – שליטה גופנית פיזית ומנטאלית. פילאטיס דרש כי התרגיל יבוצע בשליטה מלאה של הגוף ובשליטה מלאה של המוח (mind) על הגוף. כל תנועה נעשית במחשבה מלאה ומתוך התכווננות לביצוע תנועות מדויקות ומאורגנות. השליטה היא בכל האספקטים של התנועה: במצב האצבעות, צוואר, רמת המתיחה בגב וכו'. על ידי שליטה של הגוף הן מבחינה גופנית והן מבחינה מנטאלית, אימון נכון בשיטה מקטין את הסיכוי לנזקי גוף, מעלה את החיוניות בגוף ומאמן ומכין את הגוף לחיי היומיום בהתאם לצרכים האינדיבידואלים של כל אחד.

דיוק – Precision


הדיוק מעלה את רמת הביצוע של התרגיל והוא פרטנר של השליטה – ככל שרמת הדיוק תעלה בעת ביצוע התנועה כך תעלה האפקטיביות. "יש להתרכז בתנועה נכונה בכל תרגיל, אחרת תעשה אותה לא נכון ותאבד את ערכה" אמר פילאטיס. עדיף ביצוע מדויק ונכון של תנועה אחת מאשר לבצע ביצוע חלקי של מספר תנועות – ויתור של פרט מסוים היא כמו ויתור על המטרה של התרגיל. לכל תנועה יש מטרה, לכן כל הוראה שניתנת לגוף היא חשובה. פילאטיס השתמש במילה דיוק ולא דקדקנות, אשר מעצם טבעה נוטה לעבור על עקרון חשוב נוסף- הזרימה.

נשימה – Breath


"מעל הכול למד לנשום נכון" אמר ג'וזף פילאטיס. הנשימה, פעולה טבעית ולא רצונית המתרחשת בגופנו, מזרימה חמצן לגוף וממריצה את מערכת הדם. קיימת נטייה בזמן לחץ, פעילות גופנית מאומצת או פעילות גופנית חדשה להפסיק לנשום. בשיטת פילאטיס הנשימה הינה מרכיב בלתי נפרד מהתרגיל והתרגול, הנשימה מאפשרת זרימה בתנועה וביצוע תנועות קשות ומסובכות ביתר קלות. נשימה נכונה עוזרת לשלוט בתנועות בזמן התרגילים ובחיי היומיום גם יחד. השאיפה היא תמיד לנשום נשימות עמוקות לכל חלל בית החזה והצלעות לניצול מקסימאלי של הנשימה ורוב התרגילים מלווים בהוראות נשימה ספציפיות. פילאטיס טען כי הנשימה היא הפעולה הראשונה והאחרונה בחיים, ועל כן יש לנשום נכון.

קצב וזרימה – Rhythm & Flow


תנועה מטבעה מתמשכת, זורמת, דינאמית ונעה. איכות התנועה חשובה יותר ממהירותה ונובעת ממרכז חזק ללא נוקשות ומתח. בסופו של דבר התנועות צריכות להיות רצופות וחלקות, כמו ריקוד ארוך. פילאטיס שם דגש על הזרימה בכל שלבי התרגיל וגם בין תרגיל לתרגיל, באופן זה הופך התרגול ליחידה אחת הרמונית ומתמשכת, ודומה לשיעור מחול. הקצב מצטרף לעקרון הזרימה לשמירה על דינאמיות בין התרגילים ובתוך התרגיל עצמו. הקצב, נותן תחושת זמן נעימה וזרימה רציפה לכל אורך העבודה.

תנועתיות – Whole body movement


פילאטיס טען כי כל עוד התרגיל ממלא אחר העיקרון הזה – זה פילאטיס. התנועה של כל הגוף באופן סימולטני שומרת על טווחי תנועה מלאים של השרירים והמפרקים, מעודדת הדדיות ותזמון שרירי ושמירה על תנועתיות מערכת העצבים וכלי הדם ברמה המכאנית, כמו גם עידוד הסירקולאציה של הדם והלימפה. התנועה מעוררת קואורדינציה, מחזקת את התחושה הפרופריוצבטיבית, מהנה, נותנת תחושה נעימה ומחטבת. הגוף הוא יחידה שלמה והוליסטית. בעבודה על חלק אחד של הגוף יש לתת תשומת לב לשאר חלקי הגוף, בהתאם לדרישות התרגיל תוך מחשבה על מנח אנטומי אשר ימנע מפציעות להתרחש בעת התרגול ואף ישקם פציעות קיימות.

מרכז – Powerhouse


פילאטיס קרא למרכז הגוף "בית הכוח" (Powerhouse) הנמצא בין החלק התחתון של הצלעות לקו שמסביב לעצמות הירך. קבוצה גדולה של שרירים במרכז עוטפים את הבטן, הגב התחתון, הירכיים והישבן. שרירים אלו אינם זוכים, ככלל, בתשומת לב, מכיוון שהשרירים שנוטים להפעיל בשגרת היומיום הם, בעיקר, קבוצת השרירים הגדולים של הזרועות והרגליים. חיזוק המרכז ושמירה על גמישותו מפחיתים סיכויים לפציעות ומונעים כאבים כרוניים בגב התחתון. כל האנרגיה של התרגילים מגיעה מבית הכוח לכיוון הקצוות.

כלי נגישות