מה זה פיצוי פיזי ואיך פילאטיס יכול לעזור?

מה זה פיצוי פיזי ואיך פילאטיס יכול לעזור?

מאת: מריאנה טראגנו גוז

כל תנועות הגוף מתבצעות בעזרת שריר עיקרי ושרירי עזר מסייעים האחראים לביצוע תנועה במפרק מסוים. אך מה קורה כאשר השריר העיקרי לא מסוגל לעמוד במשימה ולייצר את התנועה עליה הוא אחראי? או לחלופין, שרירי העזר לא פועלים כשורה וכל עומס התנועה מופעל על השריר העיקרי בלבד?

על-מנת לענות על השאלות הללו עלינו להבין מדוע בני אדם נעים מלכתחילה. מבחינה אבולוציונית, גופינו בנוי לזוז להשגת מטרה כלשהי, למשל, השגת מזון, התגוננות מסכנה, התרבות וכו'. הגוף מתוכנן לרדוף אחר חיה במהלך הציד, לנוס על נפשו בעת סכנה, להושיט זרועות בכדי ללקט מזון מעצים ושיחים, כל זאת בצורה הפונקציונלית ביותר.

מכיוון שהבסיס לתנועה אנושית הוא צורך הישרדותי, הטבע דאג לתוכנית ב' למקרה שמשהו ישתבש ביכולות התנועה שלנו. הגוף בנוי כך שבמידה ושריר מניע עיקרי לא יכול לעמוד במשימתו, השרירים המסייעים יגבו את השריר העיקרי ויצליחו לבדם להשיג את התנועה המבוקשת, ולהפך. במקרה של הגוף האנושי, לא כל החוליות בשרשרת צריכות להיות תקינות כדי שהמכונה תעבוד.

היכולת של הגוף לייצר תנועה גם כאשר שריר מסוים לא פועל כראוי היא מדהימה למדי. אלו חדשות מצוינות לאנשים אשר נאלצו לעבור ניתוח או חלו במחלה הפוגעת בביצועי השרירים – אנשים במצבים אלו עדיין מסוגלים לנוע, לפחות במידה מסוימת. עם זאת, כאשר הגוף בריא, פיצוי פיזי עלול לפגוע באיזון האופטימלי במערכת השלד-שריר אשר יבוא לידי ביטוי בכאבים בשרירים ומפרקים. בסופו של דבר הכאבים אף עשויים להתפתח לפציעות רציניות.

פיצוי פיזי היא תופעה נפוצה אשר מתרחשת כאשר שריר מסוים חלש מדי לביצוע הפעולה המוטלת עליו, כאשר מערכת העצבים לא מצליחה להפעיל שריר בצורה נכונה, כאשר שריר מכווץ יתר על המידה, כאשר הרצועות מסביב למפרק מוארכות יתר על המידה (גמישות יתר), כאשר היציבה הכללית לא אופטימלית, ובמקרים רבים נוספים. חשוב לציין כי סיבות אלו קשורות זו בזו. אם למשל ישנה בעיה עצבית אשר לא מאפשרת הפעלה נכונה של שריר מסוים, שריר זה ייחלש עם הזמן. לעיתים, כפיצוי לחולשה, השריר יתכווץ ובסופו של דבר הכיווץ יביא לשינוי ביציבה. במקרים רבים לגלות מהו מקור הפיצוי עשוי להיות כמו לנסות להבין מה בא קודם, הביצה או התרנגולת.

מקרה של פגיעה באזור מסוים בגוף עלול ליצור פיצויים במפרקים הקרובים לאזור הפגיעה. לדוגמא, מחסור בתנועה בחוליה ספציפית עקב פציעה או ניתוח יגרום לרוב לתנועתיות יתר בחוליות שמעל ומתחת לחוליה הפגומה. כל פיצוי עשוי לגרור שרשרת של פיצויים נוספים. למשל, אי-יכולת לדרוך על כף הרגל עלולה לגרום לשרשרת אירועים בגוף אשר תורגש בסופו של דבר בכתף.

פילאטיס היא אחת השיטות אשר יכולות לעזור למצוא איזון מחודש במערכת השלד-שריר. על-פי אחד מעקרונות הפילאטיס על הגוף לעבוד בצורה מאוזנת. ג'וזף פילאטיס, ממציא השיטה, קרא לעיקרון זה "פיתוח גוף אחיד" או באנגלית, “uniformly developed body”. הכוונה בעקרון זה היא שעל השרירים לעבוד בצורה הרמונית, כך שכל שרירי הגוף עובדים כיחידה ובתמיכה הדדית ואף שריר לא עובד יתר על המידה.

מדריך פילאטיס טוב יודע להסתכל על המתאמנים לעומק ולזהות שריר העובד יתר על המידה או שריר אשר אינו עובד מספיק. לאחר הזיהוי המדריך ידגיש למתאמן כי עליו לעבוד במודעות לפיצוי האישי, ינחה את המתאמן לעבוד עם תמיכת השרירים החלשים וייבחר תרגילים מין הרפרטואר אשר מאפשרים עבודה ממוקדת על השריר החלש או שחרור של השריר המכווץ.

אז פעם הבאה שהמדריך שלכם מדבר על "פיצוי", אל תציעו לו כסף ותתמקדו בחיזוק השרירים החלשים.