מדריך בטיחות ותחזוקה למכשירי פילאטיס

מדריך בטיחות ותחזוקה למכשירי פילאטיס

מאת: Kassai

במשך יותר מ 40 שנים, balanced body מציגה חידושים בתחום הבטיחות למכשירי פילאטיס.
הרבה מהחידושים שלנו נחשבים כיום לסטנדרט בתעשיית הפילאטיס כאשר התוצאה היא מכשירים שהם בטוחים יותר מאי-פעם.  מכשירים טובים ואיכותיים אינם תמיד ערובה מספקת לשמירה על בטיחות המתאמן או מטופל. בטיחות תלויה גם בשימוש נכון של הציוד ובתחזוקה קבועה לאורך השנים. המדריך הזה נוצר כדי לעזור לכם לבדוק, לשמור ולהשתמש במכשירים שלכם כשהם בטוחים ופועלים בצורה מיטבית.
אנא קראו את המסמך במלואו בזהירות ושימרו אותו למקרה שתצטרכו אותו בעתיד. אם יש לכם שאלות צרו איתנו קשר. אי-ציות להוראות אלו עלול לגרום לפציעות ולנזקים בלתי הפיכים למתאמנים ומטופלים.

כל המכשירים


קפיצים:

בדיקת קפיצי פילאטיס חיונית לשמירה על המכשירים במצב תקין ובטיחותי. יש להחליף את כל קפיצי balanced body לפחות אחת לשנתיים. תנאי הסביבה כמו גם אופן השימוש עלולים לקצר את אורך החיים הצפוי של הקפיצים ובמקרה כזה יהיה עליכם להחליף את הקפיצים באופן תכוף יותר. לכן, חשוב מאוד לבדוק קפיצים באופן קבוע. קפיצים בלויים או ישנים מאבדים מחוזקם ועלולים להישבר או להיקרע בזמן השימוש. במידה וקפיץ נשבר בזמן השימוש תיתכן פציעה של המתאמן ואנשים נוספים הנמצאים בקרבת מקום.

סגירה מבוקרת של קפיצים –  בזמן השימוש אין לאפשר לקפיצים מתוחים להסגר בטריקה.
כלומר יש להימנע משחרור של קפיץ מתוח באופן פתאומי. הדבר יגרום נזק לקפיץ ויקצר את אורך חייו. הסגירה או השחרור של קפיץ חייב להתבצע בצורה מבוקרת.

בדקו כי אין רווחים או עיוותים בין כריכות הקפיץ (פעם בשבוע או פעם בחודש בהתאם לתדירות השימוש)  חפשו עיוותים ורווחים בין כריכות הקפיץ כאשר הקפיץ סגור. לא אמור להיות שום רווח או עיוות בגוף הקפיץ. במידה ומצאת רווח או עיוות בקפיץ יש להפסיק את השימוש ולהחליף את הקפיץ באופן מיידי. בנוסף, קורוזיה וחלודה תקצר את חיי הקפיץ. יש להפסיק את השימוש באופן מיידי אם זיהית זאת במהלך הבדיקה.

למידע נוסף קראו את המדריך לבדיקת קפיצי פילאטיס 

התופסנים של הקפיצים:

בדקו שחיקה בתופסנים של הקפיצים (פעם בחודש) ראשית, יש לוודא כי וו התופסן עובד באופן תקין. אם וו התופסן לא נפתח או נסגר כראוי, יש להפסיק את השימוש באופן מידי ולהחליף את התופסן. ברגי עין יכולים לגרום לשחיקת יתר של ווי התופסנים. במידה וה-וו נראה שחוק (תמונה 4), יש להפסיק את שימוש הקפיץ באופן מיידי ולהחליף את התופסן או הקפיץ.

ברגי עין, אומים וברגים:

בדקו וחזקו את האומים והברגים בכל המכשירים (פעם בחודש) יש לוודא כי במכשירי הפילאטיס שלכם כל ברגי העין, הווים, האומים והברגים מהודקים. שימו דגש מיוחד על ברגי העין וברגי הווים בבר הקפיצים ובדקו שהם לא התעקמו, נפתחו או נפגעו. בדקו גם חלודה ובמידת הצורך החליפו בחלק חדש. ראו בהמשך את החלק הנקרא "כיצד לבדוק ולחזק אומים וברגים".

חבלים, רצועות, לולאות וידיות:

בדקו שחיקה בחבלים, ברצועות, בלולאות ובידיות (פעם ברבעון) חבלים לרפורמר, לולאות, ידיות ורצועות מכל סוג – עם דגש מיוחד על רצועת הרגליים לעבודה עם הקופסה של הרפורמר ורצועות הבטחון עבור ה PTB – יש להחליף כל שנתיים. במידה ואובחנה כל מידה של בלאי או שחיקה יש להחליף מיד.

החליפו את החבלים במידה וניתן לראות את פנים החבל מבעד לשכבת האריג החיצונית, או אם החבלים הפכו להיות שטוחים. בדקו גם את כל התפרים ואת הטבעת או התופסן שמחובר בקצוות (במידה וקיים).

מיטות רפורמר


יש לבדוק את הווים וברגי העין אליהם מתחברים הקפיצים (פעם בחודש) – הקפיצים מתחברים למיטה בשני מקומות: מתחת לעגלת הרפורמר (תמונה 6) מצד אחד ולבר קפיצים או לעוגן פטריה מצד שני. בחלק התחתון של העגלה בדקו שברגי העין ו/או תושבת הקפיצים מהודקים היטב. בדקו אומים, דסקיות, ברגים, ברגי עין או ברגי וו – בהתאם לחלקים שיש במיטות רפורמר שלכם.

ל balanced body מספר מערכות שונות של בר קפיצים:

  • מיטות עץ – בר קפיצים אוטומטי (Revo): יש לוודא כי הווים והידיות מחוזקים.
  • מיטות עץ ואלומיניום – בר קפיצים מכני (Standard): יש לוודא כי האומים המאבטחים את הווים בבר קפיצים מהודקים. ראו בהמשך את החלק הנקרא "כיצד לבדוק ולהדק אומות וברגים".
  • מיטות אלומיניום – משטח קפיצים עם עוגנים בצורת פיטריה: ודאו שתופסני העוגן מהודקים למקומם.

רוטציית קפיצים (פעם ברבעון) – ניתן להאריך את חיי קפיצי הרפורמר על-ידי החלפת מיקום הקפיצים בעלי אותו חוזק פעם ברבעון. יש להסיר את הקפיץ מהוו או מהתופסן שלו מתחת לעגלת המיטה ולהחליף למיקום אחר. ביצוע רוטציה בקפיצים עוזר להם להישחק באופן אחיד.

גלגלות החבלים והעמודים אליהם מחוברים הגלגלות (פעם בחודש) – ודאו שהבורג שמחבר בין הגלגלת לבורג עין סגור ומהודק. ודאו שהעמודים עליהם מחוברים גלגלות הקפיצים יציבים ובטוחים במקומם. חזקו את הברגים/ידיות ההידוק המקבעים את העמודים למקומם. עמודים אלה עלולים להשתחרר לאורך שימוש ממושך ועל כן יש לוודא כי הם מהודקים בתכיפות הנדרשת.

חיבור הקפיצים מתחת לעגלת הרפורמר (פעם בחודש)  וודאו שהקפיצים מחוברים לווי העין או לתושבת הקפיצים מלמעלה לכיוון מטה ולא להפך. קפיץ שמחובר הפוך מלמטה למעלה עלול ליפול ולצאת ממקומו.

עגלה מחוברת. כאשר הרפורמר לא בשימוש, יש לוודא כי לפחות שני קפיצים מחברים את העגלה לבר קפיצים או לעוגנים.

הכנת הרפורמר לשיעור הבא (בסיום כל שיעור) – משתמשים רבים מגדירים זאת כ "סידור סוף שעור" לרפורמרים. בסוף כל שיעור, המשתמש מחבר מספר קפיצים שהוחלט עליו מראש במתח ניטרלי, מסדר את בר הרגליים בגובה שהוחלט מראש, קובע את אורך החבל ומסדר את הרצועות באורך שנקבע מראש. הדבר מבטיח כי המכשיר מוכן לשימוש הבא, ושהעגלה מחוברת על-ידי הקפיצים.

רצועת רגליים מתוחה בעבודה עם קופסה. בכל שימוש ברצועת הרגליים עם או ללא קופסה – יש לוודא כי הרצועה מתוחה (כך שהתופסנים נתפסים בחלק העליון של ברגי העין) לפני תחילת התרגיל. יש לוודא גם שהרצועה לא בלויה, שהתפרים במקומם ולא נפתחו ושהתופסנים בקצוות פועלים הייטב ואינם שחוקים (לרצועות מדגמים מסויימים אין תופסנים) למידע נוסף קראו את המדריך לתחזוקת מיטות רפורמר

שמירה על גלגלי ומסילות הרפורמר

ניקוי המסילות והגלגלים (פעם בשבוע)  על-מנת שהעגלה תנוע באופן חלק ולצורך שמירה על אורך חיי הגלגלים, אנו ממליצים על ניקוי המסילות פעם בשבוע. יש לשחרר את הקפיצים ולנקות את כל אורך המסילות עם מטלית רכה ועם כל חומר ניקוי רגיל ועדין. אין להשתמש בחומרים חזקים או כאלו העלולים לגרום לנזק פני השטח (אנודאיז) של המסילות. על-מנת לנקות את הגלגלים, יש להחזיק את המטלית כנגד הגלגלים בזמן הסעת העגלה. במידה ותרגיש/י קפיצה בנסיעה, לכלוך נדבק למשטח המסילה או הגלגלים. יש לנקות שיערות ופסולת מהמסילות. שיערות עלולות להכרך סביב צירי הגלגל ולגרום לכשל בגלגל. ניתן להשתמש בפינצטה על מנת להסיר את השערות מין הגלגלים.

סיכוך ושימון – אין להתיז ספריי סיליקון בסמוך או בתוך הגלגלים – הדבר עשוי לשטוף את נוזל הסיכוך מהמיסבים ולהרוס אותם. ניתן לרכוש ספריי סיליקון בטמבוריות, במרבית חנויות כלי עבודה וחלפי רכב. לעתים גלגלות החבלים ידרשו סיכוך למניעת צלילי חריקה. יש להתיז ספריי סיליקון לתוך ציר הגלגלות. ספריי סיליקון אינו מבוסס שמן . הקפידו לא להתיז יתר על המידה. מומלץ להסיר את החבלים על מנת לא להתיז עליהם סיליקון.

תומך בר הרגליים (פעם ברבעון)  בכל דגמי הרפורמר של balanced body בהם הבר רגליים נתמך על ידי בר פנימי קטן יותר – תומך בר רגליים – יש לוודא כי בורג החיבור בין בר הרגליים לבר התומך מהודק, אך לא מהודק מדי כך שימנע תנועה חופשית מהתומך.

משענת ראש (פעם ברבעון)  יש לוודא כי הברגים והאומים של ציר משענת הראש מהודקים.

מתחת לרפורמר (פעם בחודש)  יש להזיז את הרפורמרים ולוודא כי הרצפה תחת הרפורמר נקייה.

במפרים שעל משטח העמידה (רפורמרים מעץ בלבד). במידה והבמפרים השחורים שעל משטח העמידה – חלקי הפלסטיק הקטנים אשר מגינים על משטח העמידה מהבר רגליים (תמונה 10) – נשברו או ניזוקו, יש ליצור קשר עם נציג חברת balanced body על מנת להחליפם.

בר ה-PTB במיטות קדילאק וטאוורים


שימו לב! בתרגילים בהם משתמשים בבר ה PTB עם קפיץ או קפיצים המחוברים מלמטה וראש המשתמש נמצא מתחת לבר, ישנו סכנה שהבר יפגע במשתמש ויגרום לפציעה. על כן יש לתת דגש ולהקפיד על כל הוראות הבטיחות שבהמשך.

ל balanced body שתי גרסאות לבר ה PTB הנבדלים בצורת החיבור למסגרת ולאופן בו מכוונים את גובה הבר כדי להתאימו למשתמשים ולתרגילים השונים.

בדיקת PTB עם סליידרים – הסליידרים על העמודים הם שמאפשרים את התנועה האנכית של הבר. וודאו כי הסליידרים נקיים ונעים בקלות לאורך המסגרת. משכו את שתי הידיות החוצה והזיזו את הסליידרים למעלה ולמטה למצבים השונים. שחררו את הידית כך שהסליידר ינעל למקומו החדש.
לפני כל שימוש וודאו כי הפינים בצידי הסליידר חודרים ונעולים בעמודים האנכיים על ידי הפעלת כח כלפי מטה. אם הפין לא נשאר בקדח העמוד, ידית המשיכה דורשת החלפה. יש ליצור קשר עם נציג חברת balanced body להחלפת החלקים.

בדיקת PTB עם פיני T– במכשירים בהם התאמת גובה ה PTB נעשה על ידי פינים בצורת T  יש לוודא בכל שימוש של הבר שהפין יציב בתוך המסגרת ושלא ניתן לשלוף אותו החוצה ללא לחיצה על הכפתור שבמרכז ידית ה T. במידה והפין יוצא בחופשיות ללא לחיצה על הכפתור יש להפסיק מייד את השימוש ב PTB וליצור קשר עם נציג חברת balanced body  כדי להחליף את החלק.
בדגמים אילו מומלץ לשנות את גובה ה PTB בעזרת שני אנשים – אחד בכל צד של הבר. 

רצועת הבטיחות של ה PTB – בכל שימוש בבר ה PTB בו קפיץ או קפיצים מחוברים מלמטה חובה לאבטח את ה PTB בעזרת רצועת ביטחון (או שרשרת ביטחון בדגמים ישנים).
רצועת הביטחון צריכה להיות מחוברת באופן קבוע למסגרת העליונה של המכשיר על ידי ליפוף סביב מסגרת הברזל ובשום אופן לא לברגי העין שעל המסגרת. קצהו השני של רצועת הביטחון נכרך סביב בר האחיזה של ה PTB ולא לברגי העין. באחריות המורה לוודא בכל שימוש שרצועת הביטחון מחוברת בצורה תקינה על-ידי לחיצה חזקה של ה PTB לכיוון מטה. רצועת הבטיחות נדרשת להיות מחוברת כך שזווית ה PTB אינה פחותה מפוזיציית השעה 4  והיא מגבילה את טווח הבר ומונעת ממנו לפגוע במשתמש. את רצועת הביטחון ואת התופסנים שלה יש להחליף כל שנתיים. במהלך התקופה ערכו בדיקה אחת לרבעון לפחות וודאו שרצועת הביטחון של ה PTB אינה מראה סימני בלאי ושחיקה. בדקו את התפרים ואת החיבורים לאורך הרצועה. וודאו שהתופסנים (קרבינות) עובדים באופן תקין ושפתח התופסן נפתח ונסגר בצורה בטיחותית ושאינו שחוק. בכל סימן של בלאי או שחיקה החליפו את הרצועה.

ליווי צמוד של מורה בעת השימוש ב PTB – וודאו שיש מספיק מקום סביב המכשיר כך שהשימוש בבר ה PTB יהיה בטוח ונוח בלי החשש שהבר יפגע באנשים אחרים. ה PTB עשוי להיות מסוכן אם לא משתמשים בו נכון. יש לוודא כי השימוש ב PTB יעשה רק עם משתמשים מנוסים בליווי צמוד של מורה שעבר/ה הסמכה מתאימה. על המורה לאבטח את הבר עם יד אחת כך שבמקרה והמשתמש יאבד שליטה על הבר, המורה המאבטח יוכל להשתלט עליו.

קדילאק


הסרת פיני האבטחה בסיום הרכבה של קדילאק – פיני האבטחה ממוקמים בעמודים האנכיים של מסגרת הברזל בנקודת המגע בין העמוד למחבר שעל מסגרת העץ. יש להסירם ברגע שההרכבה של מיטת הקדילאק הסתיימה. אי-הסרת פיני האבטחה עשויה לקרוע ביגוד או לפצוע את העור. השתמשו בצבת להסרת הפינים. שמרו את הפינים למקרה שתדרשו לפרק את המכשיר לטובת הובלה.

כיסאות פילאטיס


אבטחת משתמשים – בכל שימוש בכיסאות פילאטיס ישנה סכנת נפילה בגלל עוצמת קפיצי הכיסא שהם חזקים במיוחד ועלולים להוציא את המתאמן משיווי משקל. יש לנקוט משנה זהירות בתרגילי עמידה ובמנחים בהן המשתמש נמצא במצב בלתי יציב. על המורה להיות בקרבת המתאמן ובהיכון לתפוס ולאבטח את המתאמן במקרה בו יאבד שיווי משקל או ייפול.

שחרור מבוקר של הפדל – כאשר יורדים מהכיסא, יש לשחרר את הפדל באיטיות ובאופן מבוקר. בשום אופן אין לתת לפדל להיטרק ולקפוץ חזרה. הדבר מסוכן ומקצר את חיי הקפיצים.

תושבות לקפיצים בצורת שעון חול – אם הכיסא שלכם מדגם ישן וכולל תושבות קפיץ בצורת שעון-חול יש להחליף ולשדרג את תושבות הקפיצים לדגם החדש בצורת קקטוס

 

ניקיון ואחזקת הריפוד


ניקיון. אתם יכולים להאריך את חיי הריפוד על-ידי שמירתו נקי מלכלוך, שמן וזיעה. לאחר כל שימוש, נגבו את הריפוד עם מעט סבון ומים. לאחר מכן, נגבו עם מים נקיים ומגבת עדינה ויבשה. שימוש בכל מוצר אחר (בייחוד מוצר המכיל שמנים ארומטיים) יקצר את חיי חלק מהמוצרים ואינו מומלץ.

כיצד לבחון ולהדק ברגים ואומים


השתמשו בידיים על-מנת לבדוק את הידוק הברגים והאומים. אם ניתן לסובב את הבורג או האום בעזרת היד סימן שהוא משוחרר ונדרש להדקו. תחילה הדקו ברגים ואומים בעזרת היד עם כיוון השעון. הכנסו מברג דרך ברגי העין על מנת לייצבם בזמן הידוק האום. לאחר מכן השתמשונ במפתח מתאים או פלייר להידוק נוסף

תיעוד בחינת ואחזקת הציוד


אנו ממליצים לתעד פעולות אחזקה לכל חלק בציוד. התיעוד יכלול:

  1. תיאור המוצר, כולל מספר סידורי, תאריך ומקום הרכישה והיצרן.
  2. תאריך ותיאור של כלל פעולות הבחינה והאחזקה אשר בוצעו.
  3. תאריך ותיאור של כל תיקון כולל פרטי התקשרות לאדם או החברה אשר ביצעו את התיקון.

 

מדריך תחזוקה ובטיחות באנגלית


המעוניינים לקרא את "מדריך בטיחות ותחזוקה למכשירי פילאטיס" המקורי באנגלית יכולים לעשות זאת כאן > balance body's safety guide

תמיכה טכנית וטכנאי מכשירי פילאטיס


  • קראתם את כל מדריכי התחזוקה ואתם עדיין לא בטוחים מה לעשות ואיפה להתחיל?
  • אתם לא 100% בטוחים שמכשירי הפילאטיס שלכם בטוחים לשימוש?
  • אין לכם זמן לבצע בדיקות וטיפולים שוטפים?
  • הרפורמר שלכם חורק, מצפצף או פשוט לא עובד חלק כמו פעם?
  • יש לכם בעיה טכנית ואתם לא יודעם איך לפתור אותה?
  • אתם צריכים חלקי חילוף?
  • אתם רוצים לרפד את המיטה מחדש (או חלק מסויים)?
  • אתם רוצים שטכנאי יגיע אלכים וידריך אתכם איך לבצע בדיקות בטיחות ותחזוקה?

הזמינו טכנאי מכשירי פילאטיס מוסמך


כלי נגישות