להתמודד עם המתאמן הבעייתי

להתמודד עם המתאמן הבעייתי

מאת: מריאנה טראגנו גוז

כולנו חולמים על מתאמנים קשובים אבל האמת היא שכמו בכל מקצוע אחר, גם בפילאטיס נתקל בקשת רחבה של בני אדם. בין אם אתם בעלי סטודיו, מורים במכון של אדם אחר או מדריכים באופן עצמאי, כנראה שנתקלתם או תתקלו באנשים מאתגרים. הנה כמה טיפים כדי לעזור לכם להתמודד.

ללמד פילאטיס זה תענוג צרוף. אתה מסביר, הלקוח עושה. הוא מתקשה, אולי מרגיש כאב. אתה משנה משהו בהנחייה שלך, מעמיק אותו. פתאום התנועה של הלקוח זורמת, קלה. הכאב נעלם. יצרתם קסם ביחד. עברתם חוויה משמעותית. אפילו התרגשתם.

אז זהו… שיש גם מתאמנים קצת אחרים. כאלו שסוגרים את עצמם מפני התיקונים של המדריך, או פשוט לא מקשיבים. כאלו שהקצב שלהם דומיננטי כל כך שהמדריך מוצא את עצמו מאיץ או מאט כדי שהשיעור יישאר בקצב הרצוי. כאלו ששואלים כל-כך הרבה שאלות שלא ניתן להתייחס לאף מתאמן אחר בשיעור. כאלו שמאחרים, עונים לטלפונים, משלמים באיחור ולא מכבדים את מדיניות 24 שעות ביטול של הסטודיו. בקיצור, כאלו שמאיימים להוציא אותנו, המדריכים, מהכלים שהצלחנו לנשום את עצמינו לתוכם.

זה לא הם, זה אתם


הוראה של פילאטיס בנויה על תשתית מערכת היחסים שבין המדריך למתאמן. כמו בכל מערכת יחסים, הקשבה הדדית אמיתית היא הכרחית. כמו בכל מערכת יחסים, הדבר הראשון לבדוק – והדבר היחיד שאנו יכולים לשנות באמת – הוא את ההתנהגות שלנו.

יכול להיות שהלקוח נראה כאילו הוא מתעלם מההוראות שלך, או לא קשוב להנחייה. אך בחוויה שלו, הוא באמת מנסה הכי חזק שהוא יכול. הוא פשוט בתחילת הדרך של תהליך הלמידה שלו, בין אם פיזית ובין אם נפשית. זה נראה כאילו שאין ניסיון ליצירת עומק מצד הלקוח אבל בפועל, הוא פשוט לא מצליח להבין – עדיין – שיצירת העומק היא בכלל משהו שתלוי בו. כל מה שניתן לעשות הוא למצוא כמה שיותר דרכים להנגיש את העבודה בשבילו. השתמשו בכל הכלים בארגז שלכם: מלל, דימויים, מגע ושימוש בקול.

כמו כן, הקפידו לתת ללקוח מידע שהוא מוכן אליו. אין סיבה לדקלם את כל מה שאתם יודעים על פילאטיס כבר בשיעור הראשון. הדבר יגרום לעומס מיותר על המתאמן. דברו למתאמן בשפה שהוא יכול להבין ועם תכנים אשר הוא מסוגל להכיל.

בנוסף, הזכירו למתאמן, ולעצמכם, להתאזר בסבלנות. אתם נמצאים יחד בתחילתו של תהליך, גם אם זה נראה כאילו אתם רק עומדים במקום.

זה לא אתם, זה הם


כמו כל מערכת יחסים, לפעמים לא חשוב כמה ננסה, הצד השני לא ישנה את גישתו. יש מתאמנים שמנסים להכתיב את השיעור בין אם בתוכן ובין אם בקצב, כאלו שתמיד חושבים שהבעיה היא במיכשור ולא בהם (רצועה אחת יותר קצרה מהשנייה גם אחרי שבדקתם אותן חמש פעמים, מישהו?). לחלופין, אתם מרגישים התנגדות של ממש מצד הלקוח בכל פעם שאתם מציעים תיקון. ההתנגדות היא לאו דווקא מילולית, אך היא מורגשת. בקיצור, הלקוח הזה לא נותן לכם ללמד אותו. מצד שני, הוא ממשיך להגיע לשיעורים. אולי אתם חושבים לעצמכם "בשביל מה באת לשיעור אם את לא רוצה שידריכו אותך?".

התנהגות כזו במתאמני פילאטיס עשויה לנבוע מחוסר ביטחון. אולי מחוץ לסטודיו המתאמן בעל תפקיד הדורש שליטה או הוא רגיל לנהל את העניינים. בסטודיו, לפתע הם תלמידים. נדרש מהם לצאת מאיזור הנוחות שלהם ולהתמקד בפילאטיס, משהו שהם לא מצטיינים בו. בנוסף נדרש מהם לחפש עמוק יותר ממה שהם רגילים. האדם הזה מרגיש חשוף וחלש. אנו כמובן יודעים שתהליך למידה מחזק, לא מחליש. אבל המתאמן לא מצליח לאפשר לעצמו להיות תלמיד.

כמו כן, ייתכן כי האדם עובר קשיים אישיים שאתם לא מודעים אליהם או נמצא תחת לחץ כבד בעבודה והוא פשוט לא מסוגל להתנתק ממה שקורה מחוץ לסטודיו לפילאטיס. אם זה המצב, קודם כל זכרו להיות גאים בו על כך שלמרות הקשיים הוא מגיע להתאמן.

אם אתם עובדים באופן פרטני וכל עוד האדם לא אגרסיבי ופוגעני, עבדו מסביב לדרישות שלו בנעימות ואהדה. זכרו כי האדם הזה הוא לא מפלצת, הוא פשוט אדם. הסבירו בקצרה מדוע אתם מבקשים לעשות את מה שביקשתם אך אם ההתנגדות נמשכת, ותרו. תנו למתאמן לעשות את הוריאציה שהוא מבקש, כל עוד היא לא מסוכנת לו, כמובן. הדבר ייתן לא מעט תחושת שליטה, דבר אשר לאורך זמן יאפשר לו להשתחרר מההתנגדות שלו. הוא גם יבין כי הדיעה שלו חשובה דבר העשוי לשפר את הסיכויים למערכת יחסים של אמון בינכם. בחרו את הקרבות שלכם. כי על הדברים הגדולים והחשובים באמת, לא תוכלו לוותר כמובן.

אם ההתנהגות של המתאמן פוגעת בכם, במתאמנים האחרים או בקצב השיעור, תצטרכו לנהל עם המתאמן שיחה. זכרו, גם כאן, כי ההתנהגות של המתאמן המאתגר היא תוצאה של אנושיות. בשיחה הזכירו לו בנעימות מדוע הוא מגיע לשיעורים, הסבירו כי אתם רוצים את טובתו של המתאמן ובקשו ממנו לאפשר לכם לעשות את העבודה שלכם. במידה ואתם עובדים במכון לפילאטיס, ערבו את מנהל המכון וספרו לו כי אתם מרגישים צורך לנהל שיחה עם המתאמן.

זה כספי


אם הבעיה עם הלקוח שלכם היא אי-עמידה בזמני תשלום או ויכוחים חוזרים לגבי מדיניות 24 שעות ביטול, הפיתרון הטוב ביותר הוא לעמוד על שלכם בנעימות. הסבירו ללקוח כי לא תוכלו לשמור מקום בשיעור אם השיעור לא משולם מראש (האשימו תוכנה חדשה אם יש צורך) וודאו כי אתם אוכפים את המדיניות שאתם בעצמכם קבעתם. אם אתם לא מצליחים לכבד אותה, אולי כדאי לחשוב על מדיניות שתצליחו לעמוד מאחוריה, כגון מדיניות 12 שעות אם האוכלוסיה העיקרית שאתם מלמדים לא מסוגלת לעמוד ב-24 שעות ביטול.

זה נכון שלא קל לאכוף מדיניות, במיוחד במדינה בה עוקפים מדיניות אפילו במשרדים ממשלתיים ורפואיים, אבל על-מנת שהעסק שלכם יאריך ימים, מומלץ להתעקש על כך.

לפטר את הלקוח


לפעמים, מערכות יחסים פשוט לא עובדות.

אם הלקוח שלכם פוגע בכם או באחרים, או נוצר מצב בו אתם מוציאים כמות זמן ואנרגיות מוגזמות על אדם אחד, זו לא בושה לשקול להפרד. זה קורה במשפחות הכי טובות ולרוב, זה לטובת כל הצדדים המעורבים. זכרו, מערכת יחסים מוצלחת היא כזו בה יש יותר טוב מרע.