להבין את ה – PMA

להבין את ה – PMA

מאת: מריאנה טראגנו גוז

איגוד שיטת הפילאטיס, ה- PILATES METHOD ALLIENCE או בראשי תיבות ה – PMA, הוא הארגון הגדול ביותר בעולם העוסק בתחום הפילאטיס. עם זאת, מעטים מבינים את ההבדל בין מורה אשר עבר את מבחן ההסמכה, בין חבר ב-PMA לבין בית-ספר אשר התוכנית להכשרת מורים שלו מוכרת על-ידי ה-PMA. באנו לעשות לכם קצת סדר.

ארגון ה-PMA


איגוד שיטת הפילאטיס (ה-PMA) הינו ארגון ללא מטרות רווח אשר מוקדש לתחום הפילאטיס. מטרת- העל של הארגון הוא לקדם את מקצוע הפילאטיס, כמו גם לשווק ולהנציח את עבודתם של קלארה וג'וזף פילאטיס בעולם. הארגון פועל על-ידי תמיכה במורים ועל-ידי סיפוק מידע ללקוחות, למתעניינים ולבעלי מקצוע המשיקים לתחום הפילאטיס. איגוד שיטת הפילאטיס תומך בלימודי המשך ומארגן את אחד מהכנסים הגדולים ביותר של לימודי המשך בתחום הפילאטיס: כנס ה-PMA השנתי אשר מתקיים כל שנה בספטמבר או אוקטובר בארצות-הברית.

ה-PMA מבקש גם להיות ארגון גג התומך בכל סגנונות הפילאטיס בין אם קלאסיים ובין אם לא ומבקש לאחד מורים וליצור שיח מכובד בין הסגנונות השונים. הארגון הוקם בשנת 2000, מיד לאחר שקן אנדלמן – הבעלים והמייסד של balanced body – זכה בתביעה הגדולה ושחרר את זכויות השימוש במושג פילאטיס כך כל שכל אדם באשר הוא יוכל להשתמש במילה ובמושג פילאטיס. עדיין ישנם מורים קלאסיים, בעיקר כאלו אשר עדיין לא מקבלים את פסיקת בית המשפט כי פילאטיס הינו מושג גנרי אשר ניתן לשימוש על-ידי כל מי שחפץ בכך, לא תומכים בארגון.

כמו ברוב הארגונים המקצועיים, כל מה שיש לעשות על-מנת להיות חבר בארגון הוא לשלם דמי-חברות שנתיים ובתמורה החבר יהנה מהטבות והנחות. יש לזכור כי ה-PMA נוצר בשביל לשרת את השוק האמריקאי ולמרות המעמד הבינלאומי שלו התכנים וההטבות רלוונטיות בעיקר למי שעובד מהעבר ההוא של האוקיינוס.

תוכנית ההסמכה מטעם ה-PMA


תוכנית ההסמכה הינה חלק אוטונומי בתוך ארגון ה-PMA. ההסמכה עצמה לא ניתנת על-ידי ה-PMA אלה על-ידי הועדה הארצית להסמכת סוכנים של ארצות הברית. להסמכה אין בעצם שום משמעות חוקית אפילו בארצות הברית ומורים אשר בוחרים לשבת במבחן ההסמכה עושים זאת בהתנדבות. מורים רבים בעולם בוחרים לעבור את הליך ההסמכה מכיוון שזו יכולה להוות חותמת על רמת הרצינות והמקצועיות של מורה ספציפי. על-פי אליזבת' אנדרסן, מנכל"ית ה-PMA, יש חשיבות לעבור את ההסמכה מכיוון שזוהי הדרך היחידה היום לקבוע רף מינימאלי לאיכות ההוראה וחובת קהילת הפילאטיס לפעול על-מנת לבססו.

תוכנית ההסמכה נוצרה על-מנת לקבוע סטנדרט מקצועי בסיסי למדריכי פילאטיס. מכיוון שתחום הפילאטיס הינו פרוץ ולא מפוקח על-ידי שום גוף כמעט בשום מדינה, כל מי שרוצה יכול לפתוח בית-ספר להכשרת מדריכים. ה-PMA ביקש ליצור מבחן הסמכה מגוף חיצוני אשר אינו מקושר לאף תוכנית הכשרה פרטית. המבחן מנוהל על-ידי צד שלישי כפי שנהוג במקצועות הרפואיים, הפרה-רפואיים והמשפטיים. למבחן יכול לגשת כל אדם אשר עבר קורס הכשרה מקיף בעל יותר מ-450 שעות. את ההסמכה יש לחדש כל שנתיים על-ידי הוכחת לימודי המשך המאושרים על-ידי ה-PMA ותשלום אגרה.

התוכנית לאישור בתי ספר לפילאטיס מטעם ה-PMA


עד שנת 2017 ניתן היה למצוא בתעודות ההכשרה של בתי-ספר מסוימים את חותמת ה-PMA. החותמת בעצם אושרה לשימוש בבתי-ספר אשר עמדו בדרישות מסוימות ושילמו אגרה ל-PMA. לאחר ביקורת מעולם הפילאטיס על חוסר האכיפה מטעם ה-PMA התוכנית עברה מהפך ונכון להיום יש נהלים חדשים ותובעניים יותר על-מנת לזכות באישור סטטוס של בית-ספר להכשרת מדריכים מטעם ה-PMA. למען האמת, נכון לסוף שנת 2018 (כשנה לאחר הזנקת התוכנית החדשה) ישנם רק אחד-עשר (11) בתי-ספר מוכרים בעולם כולו, אף אחד מהם אינו נמצא בישראל.

כלי נגישות