כדורי פילאטיס קטנים

כדורי פילאטיס קטנים

מאת: Kassai

כדורי פילאטיס קטנים משמשים כתוספת פשוטה ולא יקרה לשיעור פילאטיס מזרן ומכשירים. אנו נעזרים בהם על מנת לשפר את היציבה, לחזק את השרירים המקרבים ועל מנת לאתגר את הכוח והיציבות של מרכז הגוף דרך שרירי הליבה.

למרות שג'וזף פילאטיס עצמו לא נעזר בכדורים במהלך עבודתו, בתי הספר המודרניים מוצאים את הכדורים כחלק בלתי ניתן להחלפה בלימוד מתאמנים חדשים את עקרונות השיטה וכן על מנת להוסיף וריאציות ורמות קושי משתנות לרפרטואר הקלאסי.

עבודת ייצוב ואיזון דינמית


הכדורים משמשים ככלי נהדר "להעיר" בעזרתו את מערכת העצבים בתרגול של שיווי משקל ואימון ליציבות של האגן, חגורת הכתפיים וגו על בסיס דינמי ולא סטטי לחלוטין. בזכות תכונה זו ניתן להתמקד בעבודת עומק של  שרירי הליבה ולחבר מתאמנים חדשים לעבודה נכונה מהשרירים העמוקים ולא רק מהשרירים השטחיים ביותר. הכדורים הנפוצים המשמשים לרוב למטרה זו הם כדור האובר-בול הקלאסי (קוטר 26 ס"מ). הכדורים ניתנים לניפוח לקוטר משתנה עלל מנת להתאים למתאמנים ולצרכים שונים- כדור מנופח לחלוטין מוסיף אתגר לשיווי המשקל בעוד כדור מנופח פחות מספק תמיכה והגבהה לחלק הנשען עליו. חשובב לשים לב- הכדורים צריכים להיות עמידים בצורה כזו שגם במידה וכל משקל הגוף יהיה מונח עליהם- עדיין הם ישארו מנופחים ולא יתפוצצו. ניתן להשיג כדור אובר-בול חסין התפוצצות בעל דפנות כפולות לתחושת ביטחון שהוא יוכל לעמוד בעומס, גם של מתאמן כבד.

שחרור שרירים ונקודות לחץ


בעזרת כדורי פילאטיס קטנים, כמו כדור פילאטיס ירוק (בקוטר 10 ס"מ) או כדור עיסוי (בקוטר 6 ס"מ) ניתן לסייע בהפחתת מתח ולחץ משרירים ורקמות שונות (בדומה לשימוש הרווח בגליל הפילאטיס). הודות לצורתם- הכדורים מעולים לשחרור נקודות טריגר ואזורים שקשה לעסות (לדוגמה- שרירי הפסואס בקדמת הירך והאגן). כדור הפילאטיס הקטנטן עשוי גומי דחוס ומתאים לעבודה באזור כפות הרגליים, כתפיים ושרירי הגב העמוקים. כדור הפילאטיס הירוק מתאים לעיסוי של אזורים נרחבים יותר בגוף.

חיבור למרכז ועבודה על יציבה


עיקרון חשוב בעבודתו של פילאטיס הוא "מירכוז" וחיבור לציר המרכזי, בדגש על שליחת כל תנועה מהמרכז החוצה. עבודה של שרירים מקרבים בעזרת כדורי הפילאטיס מסייעים למתאמן לחוש את תחושת האיסוף אל קו המרכז, בעיקר ברגליים. מיקום כדור אובר- בול בין הברכיים בתרגילי הבטן וה-Bridging ישפיע על איסוף אפקטיבי של ירכיים פנימיות ורצפת אגן, ובהמשך גם לאיסוף של שריר הרחב בטני. מיקום כדור בין הקרסוליים כשהרגליים ישרות מוסיף עוד רמת קושי ועוזר להדגיש את תחושת ה"חיבוק" לתוך הציר המרכזי והיציב של הגוף, גם כשמתרחקים ממרכזו.

הכדורים הקטנים תורמים לשמירה על מנח נכון של רגליים בקרב אנשים עם מבנה של רגלי X או רגלי O, או בעלי טונוס שרירי נמוך. מיקום כדור בין קרסוליים או בין הברכיים בהתאם לצורך, במהלך עבודת הרגליים ברפורמר (כמעט כל תרגיל הכולל יישור של הרגליים) מסייע למתאמנים אלו לעבודה אפקטיבית בהתאם ליכולתם.

תוספת משקל


שילוב כדורי משקל במהלך שיעורי המזרן מעלה את רמת הקושי של התרגיל, בעיקר בתרגילי ידיים. תוספת של 0.5 ק"ג ועד 2 ק"ג בכל יד יכולה להביא לתוצאות משמעותיות בעיצוב מראה הזרוע ובחיזוק חגורת הכתפיים. כדורי המשקל מהווים גם כלי לימודי לעקרונות השיטה בזכות הפידבק המיידי שהםם מספקים- מיקום של הכדור על הבטן  (ממש על הטבור) בתרגילי הבטן תורם למתאמנים לאיסוף טוב יותר של המרכז. מיקום של הכדור בין השכמות בעמידת 6 עוזר להבנת ייצוב השכמות בתרגילים בהם הגפיים מתרחקות מהמרכז.

שימוש בנשימה


הנשימה בשיטת פילאטיס היא מפתח לביצוע נכון של תרגילים ומהווה את החיבור המקשר בין עבודת הגוף וה-Mind. כל תרגיל ותרגיל מרפרטואר הפילאטיס מתבסס על שימוש בשאיפה ובנשיפה כדי להביא את מלוא העירנות של המתאמן לגופו, לעודד התארכות או לעודד גיוס שריר וכיפוף. אותו עיקרון חשוב לעיתים אינו מובן בקרב מתאמנים חדשים וכדורי הפילאטיס הקטנים תופסים תפקיד חשוב בחינוך גופני זה. שכיבה עם בית החזה על כדור האובר-בול או שכיבה צידית ומיקום הצלעות עליו יוצרת מגע מתמיד לתוך אזור הצלעות והבנה של עיקרון הנשימה הצידי והגבי.

חוויה שונה בשיעור


בנוסף לכל, ולא פחות חשוב- עצם השימוש בכדורים במהלך השיעור מחבר את המתאמנים לתחושה "משחקית" ומהנה, תורם להגברת הערנות ומונע שחיקה בקרב מתאמנים המתרגלים זמן רב. כדורי הפילאטיס הקטנים פותחים עולם שלם של אפשרויות תנועה ברמות שונות, זרימה ודיוק. מדריכים יצירתיים יגלו אין סוף אפשרויות לשימוש בכדורים האהובים כל כך על קהל המתאמנים.

להמשך קריאה בנושא- לחץ כאן למאמר "כמה מילים על כדור הפיזיו".