טבעת פילאטיס – קסם של טבעת

טבעת פילאטיס – קסם של טבעת

מאת: Kassai

טבעות פילאטיס, הידועות גם בשם Magic circle, אכן עושות קסמים. הטבעת היא אביזר נהדר כתוספת לתוך שיעורי פילאטיס המזרן וכן לשיעורי המכשירים. היא מסייעת לחיזוק איזומטרי כאשר ממקמים אותה בין הרגליים או בין הידיים ותורמת בין היתר לחיזוק שרירי מקרבי הירך, ידיים, שרירי הגב ושרירי החזה.

למרות שחצתה מחוץ לגבולות השיטה וכיום ניתן לראותה גם בסוגי אימון שונים, טבעת הפילאטיס המקורית פותחה על ידי ג'וזף פילאטיס עצמו. האגדה העוברת מפה לאוזן מספרת שהטבעת המקורית הייתה בנויה מחישוק של חבית בירה! במהלך מלחמת העולם הראשונה, ג'וזף פלאטיס, בזמנו מדריך אגרוף ואתלטיקה, נשבה על ידי האנגלים ונכלא במחנה מעצר כאזרח גרמני זר. באותו מחנה, ג'וזף לקח על עצמו להדריך ולאמן את חבריו האסירים, אך חווה תסכול מהיצע מצומצם של עזרי אימון שהיו במחנה. מנקודה זו החל לפתח ביצירתיות מכשירים ואביזרים מחומרים שמצא. ג'וזף פילאטיס המציא שלל אביזרים במהלך שנות עבודתו וחקירתו, אך לא כולם הצליחו להשתרש כמו טבעת הפילאטיס. הטבעות עשויות מפלדה קפיצית או מפלסטיק גמיש בתוספת שתי ידיות משני צדדיהן. על פניו אביזר פשוט למראה, אך הטבעת מאתגרת מאוד. טבעת הפילאטיס עוזרת למתאמנים חדשים להתחבר לעבודת מרכז נכונה, ומאתגרת מתאמנים מתקדמים על ידי תוספת התנגדות חיצונית לתרגילי המזרן.

מטרה עיקרית- חיבור למרכז


ייחודו של תרגול הפילאטיס הוא בדגש על יציבות וחוזק מרכז הגוף, הידוע בשם שפילאטיס העניק לו- Powerhouse. ממרכז כוח זה מתחילה כל פעולה ותנועה. בהתאם לכך שיטת הפילאטיס מאמנת קודם כל את הגוף מהמרכז החוצה.

כמו כל אביזר של פילאטיס, גם במקרה של טבעת הפילאטיס, מטרתה העיקרית היא לסייע למתאמן להבין וליישם בצורה נכונה ומדוייקת את עבודת המרכז. הטבעת מספקת משוב מיידי לשרירים הפועלים, בעיקר שרירי הבטן והשרירים המקרבים.

הטבעת מהווה כלי נפלא ללימוד יציבות של שכמות ועבודה מדוייקת ונכונה במנחים שונים, כולל עמידה. תנועה כמו הרמת ידיים פשוטה, כשהטבעת בין הידיים, הופכת להיות בעלת משמעות שכן היא עוזרת למתאמן לחוש "מאיפה" מתחילה תנועת הידיים. הטבעת תורמת גם ללימוד של תנועת רוטציה מדוייקת של הטורסו כשהיא ממוקמת בצורה ורטיקלית בין הידיים לעצם החזה.

תוספת התנגדות


בעיקר בשיעורי מזרן, לעיתים קרובות מחפשים אביזרים שיספקו התנגדות או תמיכה בדומה למכשירי פילאטיס. טבעת הפילאטיס תורמת תוספת התנגדות חיצונית לחיזוק הזרועות והשכמות ולחיזוק מרחיקי ומקרבי הירכיים. למרות שמזכירה את כדורי הפילאטיס במטרותיהם הדומות, הטבעת מאתגרת הרבה יותר וברוב התרגילים מעלה את רמות הקושי. נשים רבות אוהבות במיוחד את טבעת הפילאטיס בשיעורים, שכן הן טוענות כי הן מצליחות לראות שינויים מהירים יותר בגופן- חיזוק הזרועות, עיצוב הירכיים והישבן. גם גברים אוהבים מאוד את טבעת הפילאטיס עקב אתגר הכוח שהיא מספקת. אולם, יש לשים לב כי שיעור בשילוב טבעת הפילאטיס אינו הופך להיות אך ורק אימון כוח של ידיים ורגליים ושומר על עקרונות השיטה גם בשיעורים אלו.

סוגי טבעות פילאטיס


הטבעת הפופולארית ביותר הינה טבעת פילאטיס אולטרא-פיט, אותה ניתן למצוא בשיעורי מזרן רגילים, וכיום גם בחדרי כושר ובמכוני עיצוב וחיטוב. יתרונה הגדול טמון במשקל קל יחסית, שכן היא עשויה מפלסטיק גמיש וידיות המתאימות לשימוש גם מחוץ לטבעת וגם בתוכה. רמת הקושי שלה ממוצעת ומתאימה לרוב המתאמנים. ישנה גם גירסה מוקטנת של הטבעת שקטנה בקוטר וברמת ההתנגדות – מתאים לאנשים עם מבנה גוף קטן או למי שרוצה רמת התנגדות קלה יותר.
במידה ומחפשים להעלות את רמת ההתנגדות, ניתן להשתמש בטבעת פילאטיס פלקס-רינג, המהווה למעשה גרסה משופרת של הטבעת שיצר ג'וזף פילאטיס ועוצמת ההתנגדות שלה גבוהה יותר. לכל אלו האוהבים ומעוניינים במקור- גם את טבעת הפילאטיס המקורית ניתן להשיג, מפלדה קפיצית וידיות עץ מרופדות, עם טבעות התנגדות מתחלפות.

תרגילים בעזרת טבעת פילאטיס


הטבעת משתלבת ברפרטואר הקלאסי של פילאטיס, החל מתרגיל ה-Hundred וה- Roll over כשהטבעת הממוקמת בין הברכיים או הקרסוליים מעלה את רמת הקושי, דרך תרגילי הצד כשהרגליים לוחצות בתוך הטבעת לצדדים לעבודת מרחיקי הירך, או מחוץ לטבעת פנימה לעבודה ממוקדת יותר של מקרבי הירך.

שילוב הטבעת בין הידיים או כנגד בית החזה בתרגילים הכוללים רוטציות כמו ה-Spine twist או ה- Saw תורמת להבנה עמוקה יותר של התרגיל ושבירת דפוסי תנועה שגויים אצל מתאמנים (לדוגמה- סיבוב מהידיים בלבד).

הטבעת מתאימה מאוד לעבודה בעמידה לשיפור היציבה. ניתן לבצע בעזרתה מגוון תרגילי ידיים- הרמות ידיים, לחיצות לתוך החישוק, לחיצת יד אחת לכיוון הגוף וכן רוטציות של הגו. דרך נוספת לתרגל יציבה נכונה היא במיקום הטבעת דווקא בין הרגליים או מסביב להן בעמידה ולחיצה על הטבעת תוך כדי עלייה על קצות אצבעות, סקוואט או גלגול מטה ל-Roll down. למרות שרבים מהמדריכים נוטים לזנוח את תרגילי העמידה, טבעת הפילאטיס מספקת הזדמנות טובה וחשובה לשלב תרגילי עמידה מעניינים בתוך אימון המזרן.

ניתן להיעזר בטבעת הפילאטיס דווקא כתמיכה ולא רק כתוספת התנגדות, כמו בתרגיל ה-half roll down כשהטבעת מוחזקת על כפות הרגליים מצד אחד ומצידה השני מוחזקת בידיים. המתאמן יכול לתרגל ארטיקולציה של עמוד השדרה מבלי להתמודד עם קושי במקרה של שרירי בטן חלשים. מיקום הטבעת בין הברכיים בתרגילי ה-Bride יפתיע את המתאמנים שיגלו שהם יכולים לעלות בקלות יחסית בגלל שימוש נכון יותר בשרירי הבטן והירכיים הפנימיות.

שימוש בטוח בטבעת


מיקום הטבעת בין הרגליים אינו מומלץ לאלו הסובלים מכאבים או פציעה בשרירי מקרבי הירך או המפשעה, חוסר יציבות באגן או במפרק הסקרואיליאק. בנוסף, לחלק מהאנשים המתלוננים על בעיות ברכיים, מיקום הטבעת בין הברכיים עשוי לגרור אי נוחות. יש מתאמנים, בעיקר המבוגרים ביניהם, הרגישים ללחץ נקודתי על העור- כמו הלחץ שידיות הטבעת יוצרות. ניתן לנסות ולהוסיף תוספת ריפוד בין הידיות לבין העור.

כלי נגישות