המדריך לתחזוקת מיטות רפורמר

המדריך לתחזוקת מיטות רפורמר

מאת: Kassai

כבעלי מיטות רפורמר עליכם לדאוג לבדיקות ולטיפולים שוטפים כדי שהמכשירים יהיו בטוחים לשימוש ויפעלו בצורה חלקה. בדיוק כמו רכב שצריך טיפולים תקופתיים הכוללים החלפת שמנים, צמיגים חדשים, חיזוק ברגים וכו' – גם רפורמרים צריכים החלפה של קפיצים, ריפודים חדשים, גלגלים חבלים וחלקים נוספים שמתבלים עם הזמן.

כל כמה זמן לבדוק?


ככל שרפורמר עובד יותר שעות – תצטרכו לבצע בדיקות וטיפולים לעיתים קרובות יותר.
פרקי הזמן שמצויינים במדריך הזה מתייחסים לסטודיו פעיל שעובד בין 100 ל 200 שעות חודשיות. כלומר בין 4 ל 8 שעות ביום. אם הסטודיו שלכם (או כזה שאתם עובדים בו או מתעמלים בו) פועל יותר מ 200 שעות חודשיות ודאו שנעשים בדיקות וטיפולים לעיתים תכופות יותר. אם אתם משתמשים לייט או שאתם משתמשים פרטיים תוכלו לבצע את הבדיקות לעיתים רחוקות יותר. אך בשום מקרה אל תדלגו או תפספסו בדיקה מסיבות בטיחותיות.

ניקיון יומי


ניקיון יומי של הריפודים – השאלה השניה הכי נפוצה שאנחנו מקבלים (אחרי קפיצים) הוא איך לנקות ולשמור על הריפודים של המיטות?

אנחנו ממליצים להשתמש בשפריצר עם מעט סבון גוף מדולל במים ולנקות עם סמרטוט טריקו או מיקרו פייבר. עדיף להמנע משימוש בנייר ניגוב בגלל שהוא מתפורר. ניגוב הריפוד אחרי כל שיעור נועד לנקות זיעה ולכלוך ולהכין את הרפורמר לקראת המתאמן הבא. מה שמתאים לנקיון הגוף מתאים גם לנקיון הריפודים. גם מגבונים של תינוקות יכולים להתאים.

בניגוד למקובל אצל בעלי מכשירים רבים, balanced body ממליצים להימנע משימוש בשמנים אתריים כשמנקים את הריפוד. עדיף להימנע גם מחומרים כימיים שיכולים לפגוע בריפוד או בציפוי של הריפוד.

בדיקה שבועית


בדיקת קפיצים – אחד הדברים החשובים ביותר לבדוק זה את קפיצי הרפורמר. קפיצים פגומים או בלויים יכולים להקרע בזמן שימוש, דבר שיכול להיות מבהיל או גרוע מזה עלול להיגמר בפציעה – כך שבדיקת הקפיצים הינה בגדר חובה בטיחותית.

לא בדקתם – יש מצב שאתם מסכנים לקוחות.

דבר ראשון נתקו את הקפיצים מעגלת הרפורמר כך שיהיה נוח להסתכל על כל הקפיץ. לפעמים הקפיץ נראה במצב טוב בחלק שקרוב לבר קפיצים (החלק הגלוי של הקפיץ) אבל מתחת לעגלה (החלק שמוסתר) אפשר לגלות פגמים.

בדקו שאין מרווחים בין פיתולי הקפיץ, בדקו שאין עיוותים בצורת הקפיץ, חפשו חלודה ובדקו שאין סכנה שהטבעות הצבעוניות שבקצוות יברחו ממקומם.

ודאו שווי הקפיצים מחוברים מתחת לעגלת הרפורמר מלעמלה לכיוון מטה.

כדאי להחליף קפיצים שנמצאים בשימוש שנתיים או יותר בהתאם להוראות היצרן. למידע מפורט יותר קראו את המדריך לבדיקת קפיצי פילאטיס.

ניקיון של הגלגלים והמסילות – לגלגלים ולמסילות של הרפורמר השפעה עצומה על התחושה וחווית השימוש במיטה. לכלוך או שחיקה של הגלגלים פוגעים בביצועים דרמטית. בגלל שבלאי והצטברות של לכלוך הם תהליכים איטיים שמתרחשים לאורך שנים – רוב בעלי הציוד לא שמים לב לירידה בביצועי המכשיר ומתרגלים למצב.

לאחר שהוחלפו הגלגלים לחדשים או שהמסילות והגלגלים קבלו טיפול יסודי – בעלי מכשירים לא מאמינים איזו שינוי אדיר – פתאום הרפורמר מרגיש כחדש.

ניקיון קבוע של הגלגלים והמסילות יבטיח שתנועת העגלה תהיה חלקה ונעימה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

אין צורך בחומרים מיוחדים לניקיון – סמרטוט לח או מגבון יעשו את העבודה.

אם לא טיפלתם במסילות או בניקיון הגלגלים הרבה זמן ויש הצטברות רצינית של לכלוך, השתמשו במים עם מעט סבון כלים.
את הליכלוכים הקשים אפשר לגרד ולהוריד בעזרת כלי שטוח עשוי עץ או פלסטיק – כמו כרטיס אשראי ישן או כף עץ שטוחה. זה ישמור על החלקים משריטות.

בזמן שאתם מנקים, הקפידו שמים לא יגיעו למיסבים שנמצאים במרכז הגלגל.

נקו את היקף הגלגלים – כך שכל השטח שבא במגע עם המסילות ההיה נקי.

נקו את כל אורך המסילות מאבק, שערות ושאר ליכלוכים. נקו גם את צידי המסילות במקום בו עוברים הגלגלים הצידיים.

הוציאו שערות שנתפסו סביב ציר הגלגלים.

גלגלי הרפורמר נשחקים לאורך השנים ולאחר שימוש ממושך מומלץ להחליפן פעם ב 5 עד 10 שנים בהתאם לרמת הבלאי.

 

בדיקות חודשית


בדיקת ברגים – השימוש היומיומי, הוויברציות, הלחצים והכוחות שפועלים על הרפורמר תוך כדי שימוש גורמים לברגים ואומים להיפתח ולהשתחרר עם הזמן.

בורג שמשתחרר ממקומו עלול להוות סכנה למשתמש ועל כן חשוב מאד לבצע בדיקה זו. ודאו שכל הברגים והאומים במיטה מהודקים. במידה ומצאתם בורג או אום משוחרר הדקו אותו חזרה למקום. אם בורג או אום מסויימים משתחררים לעיתים קרובות תוכלו להדביקם על ידי שימוש בדבק ברגים (אנחנו ממליצים על דבק של חברת "לוק-טייט" בצבע כחול).
תנו תשומת לב מיוחדת ל:

  • כל הברגים והחלקים שבאים במגע עם הקפיצים
  • הידוק של עמודי הגלגלות
  • הבורג שמחבר את הגלגלת לבורג העין
  • כל הברגים של בר הרגליים
  • מנגנון חיבור משטח הקפיצה למסגרת המיטה
  • ברגי העין של רצועות הרגליים

בדיקה של גלגלות החבלים – בגלל שהגלגלות מהוות ציר לתנועת החבלים ונושאות במשקל המשתמש בכל פעם שהחבל נמתח (או רצועות עור בדגמים הקלאסיים) – חשוב לבדוק את הגלגלות לעיתים קרובות.

בדקו את כל הברגים וידיות ההידוק שמחזיקים את הגלגלת למקומה. שימו לב לברגים שמחזיקים את עמודי הגלגלות למסגרת המיטה (דגמי עץ) ולחיבור הגלגלת לבורג העין.
שמנו את הציר הפנימי של הגלגלות בספריי סיליקון אחת לשלוש חודשים – הדבר מבטיח פעולה חלקה של הגלגלות ותאריך את חייהם. גלגלות נשחקות ומתבלות לאורך השנים ומומלץ להחליפן לחדשות פעם ב 5 עד 10 שנים – תלוי בכמות השימוש ומצב הבלאי של הגלגלת.

בר הרגליים – בנוסף להידוק ברגים בבר הרגליים בצעו את הבדיקות הבאות בהתאם לדגם הרפורמר שברשותכם:
בסטודיו רפורמר (בר קפיצים אוטומטי) – בדקו שתופסני הבר תקינים ושהם נועלים את הבר למקומו בדגמי אלגרו רפורמר, ריאלטו רפורמר, קליניקל רפורמר ומיטות עם בר אינפינטי – בדקו שהידיות והפינים שבצידי הבר שקובעים את גובה בר הרגליים תקינים ופועלים בצורה חלקה. בדגמי אלגרו 2 – בדקו שהבורג שמהווה את ציר הבר מהודק למקומו ואינו משוחרר

סטופרים – אף על פי שבפילאטיס ההנחיה היא לשלוט בחזרה של העגלה, קורה לא פעם שהעגלה חוזרת לתחילת המסילה בטריקה. הסטופרים נועדו לרכך את עוצמת הפגיעה של העגלה בכל פעם שהגלגלים מגיעים לתחילת המסילה (החניה של העגלה) או לסופה (בקפיצות למשל). במהלך השנים הסטופרים סופגים מהלומות ומתבלים.

חפשו בסטופרים בלאי, שחיקה או סדקים והחליפו בחדשים בהתאם לצורך.

בדיקות רבעונית


לולאות, ידיות ורצועות רגליים – בדקו מקרוב את הלולאות, הידיות ואת רצועת הרגליים פעם ברבעון לפחות.
רצועת רגליים שנקרעת בזמן שמשקל הגוף תלוי או שעון עליה עלולה להוביל לפציעה. היות שמדובר בבטיחות זו בדיקת חובה שעל כל בעל רפורמר לבצע.
בדקו שכל התפרים חזקים במקומם, חפשו קרעים ובלאי טבעי שקורה לאורך זמן.
חשוב לבדוק את תקינות התופסנים שבקצוות רצועות הרגליים. החליפו רצועות רגליים כל שנתיים בהתאם להוראות היצרן.
כדי לשמור על נקיון והגיינה אתם יכולים לכבס את הרצועות והלולאות שלכם. מים קרים או עד 30 מעלות עם כביסה כהה.

חבלי הרפורמר –  אם חבלי הרפורמר שלכם מתוצרת balanced body הם כנראה לא יקרעו לעולם. אבל שנים של שימוש פוגעים בגמישות החבל ויוצרים מעיכה ופרימה באזור שבא במגע עם הגלגלות – דבר הבא לידי ביטוי בחוסר גמישות וקושי של החבל לנוע בחופשיות. קצת כמו שריר תפוס.
האם יש כאן סכנה בטיחותית? – לא. האם זה פוגם בביצועים וחלקות התנועה של המכשיר – כן.
מה שכן מהווה סכנה בטיחותית הם התופסנים שבקצוות החבל.
בדקו שהתופסן נסגר בבטחה ושאין סכנה שהלולאות או הידיות שמחוברות לחבלים יחליקו ממקומם בזמן השימוש.
המלצת הייצרן – החליפו חבלים כל 5 שנים.

ריפודים, ספוגים ואנטי סליפ – הספוגים וריפודי הסקאי שמכסים עליהם מתבלים במהלך השנים ככל שמשתמשים בהם יותר.

בדקו שקעים ובלאי בספוגים, קרעים וקילופים בריפודי סקאי. בדקו את הכותפות (בד"כ הראשונים להישחק), את משטח הרפורמר, את משענת הראש, את הספוג והריפוד של בר הרגליים ואת הקופסה המרופדת.
בדקו בלאי, קרעים או קילופים במונע החלקה שעל משטח העמידה שמתחת לבר הרגליים והחליפו במידת הצורך.

 

 

תמיכה טכנית וטכנאי מכשירי פילאטיס


קראתם את כל מדריכי התחזוקה ואתם עדיין לא בטוחים מה לעשות ואיפה להתחיל?
אתם לא 100% בטוחים שמכשירי הפילאטיס שלכם בטוחים לשימוש?
אין לכם זמן לבצע בדיקות וטיפולים שוטפים?
הרפורמר שלכם חורק, מצפצף או פשוט לא עובד חלק כמו פעם?
יש לכם בעיה טכנית ואתם לא יודעם איך לפתור אותה?
אתם צריכים חלקי חילוף?
אתם רוצים לרפד את המיטה מחדש (או חלק מסויים)?
אתם רוצים שטכנאי יגיע אלכים וידריך אתכם איך לבצע בדיקות בטיחות ותחזוקה?
קראו עוד על מה עושה >> טכנאי מכשירי פילאטיס?

הזמינו טכנאי מכשירי פילאטיס מוסמך