בוסו- הכדור הוא (חצי) עגול…

בוסו- הכדור הוא (חצי) עגול…

מאת: Kassai

השם BOSU נוצר כקיצור ל- "Both side up" כדי להדגיש את אפשרות השימוש הרחבה בבוסו, אך כיום השם בוסו הפך למותג מוביל שמאחוריו עומדים כבר מגוון מוצרים. הבוסו נחשף לראשונה בשנת 2000 ומאז נחל הצלחה מסחררת והצליח לחדור לכל תחומי הפיטנס, הכושר היציבה והשיקום. לאן שלא תפנו,, תמצאו את הבוסו- בחדרי כושר, מכוני פיטנס, סטודיו לפילאטיס, קליניקות טיפוליות, שעורים וסדנאות שלמות שמדריכות על הבוסו… איך הצליח חצי כדורר תמים למראה ליצור סביבו כזה באז אדיר? ככל הנראה מכיוון שרשימת היתרונות שלו רק הולכת ומתארכת כשמגלים עוד על הפוטנציאל שמסתתר מאחוריו.

 למי הבוסו מתאים?


היתרון הגדול בבוסו -הוא מתאים לכולם! החל מאתלטיים מקצועיים שמשלבים תרגילים לחיזוק הגוף ולמניעת פציעות ועד למבוגרים שזקוקים לאימוני יציבה ושיפור שיווי המשקל, משיעורים אירוביים דינמיים ועד לאימונים משקמים פיזיותרפיים. הכל בעזרת אביזר אחד. ספורטאי עלית ומתאמנת קשישה יכולים להשתמש באותו בוסו- כל אחד לצרכיו ובהתאם ליכולתו. לחלק מהמתאמנים יספק הבוסו תוספת של תמיכה ופידבק מעולה ללימוד תנועה נכונה של הגוף, ולמתאמנים אחרים הוא יספק תוספת אתגר ועבודת עומק של שרירי ה- CORE ושיפור שיווי המשקל.

 משטחים בלתי יציבים


מדוע משטחים בלתי יציבים כל כך חשובים לנו? משום שעבודה עם משטחים כאלו מסייעת בגיוס והפעלה של שרירים מייצבים, בעיקר באזור הבטן והגב ושיפור של שיתוף פעולה בין מערכת העצבים והשרירים- שני עקרונות שתורמים רבות לתנועה יומיומית נוחה וחסרת כאבים וכן לשיפור היציבה על ידי איזון בין שרירים שונים. במילים אחרות- עמידה זקופה, פחות כאבי גב ויכולת תנועתית חלקה וזורמת.

למעשה שני צידי הכדור משרתים את העיקרון הזה- החלק הכדורי רך במידה מספקת כדי לאתגר את הבאלאנס, בעיקר בעמידה עליו. כאשר הבוסו הפוך והפלטפורמה היא המשטח העליון, חצי הכדור התחתון מהווה ציר מתנועע. מעצם העמידה על הבוסו ניתן להתחיל להרגיש את הגוף נכנס לפעולה- שרירי הבטן העמוקים, זוקפי הגב, רצפת האגן, שרירי הישבן ושרירים קטנים בכפות הרגליים והקרסול.

עבודה על מערכת שיווי המשקל מומלצת במיוחד עם מתאמנים מבוגרים משום שיכולת זו נחלשת במהלך שנים. תרגול שלה יכול לסייע בשמירה על יעילותה בתפקוד היומיומי.

 שיקום פציעות ואימון פונקציונלי לספורטאים


היציבות החלקית של הבוסו, יחד עם אביזרים מאותה משפחה כמו פיתת שיווי המשקל או הפטריה, יכולה גם להוות כלי תרגול נהדר לספורטאים, במיוחד בתחומי ספורט הכוללים משטחים בלתי יציבים כמו גלישה וחתירה, או לרקדנים, שחקני כדורסל ורצים שמפעילים עומס רב על המפרקים. תרגול נכון ופונקציונלי מסייע לטפל בפציעות ספורט נפוצות וגם לחזק את המתאמן כדי למנוע את הפציעות ולמזער נזקים. מחקרים מראים כי תרגול שיווי משקל בצורה עקבית יכול להפחית בצורה ניכרת את כמות הפציעות מהם סובלים ספורטאים.

שיקום תחושת מצב מפרקית במנחים מאתגרים על משטחים נעים חשובה מאוד לאחר פציעות כמו פציעות ברך, קרסול, שברים ונקעים- עמידה על שני צידי הבוסו, עמידה ברגל אחת, עליה רגל רגל (כמו עליית מדרגות)  ועוד.  אימונים בסגנון זה משפרים את היכולת של מערכת הפרופריוספציה של הגוף ותורמים להפחתת חוסר היציבות המפרקי וחיזוק שרירים מייצבים קטנים שלרוב אינם פועלים נכון עקב גיוס יתר של שרירים גדולים וחזקים.

 הבוסו בעולם הפילאטיס


שיטת הפילאטיס המודרנית אימצה אליה במשך השנים אביזרים רבים שנותנים מענה, והבוסו תפס מקום של כבוד בין האביזרים הללו, שכן הוא מאפשר את השילוב הקלאסי בין חיזוק שרירי הליבה ועבודת באלאנס.

משמש לתמיכה מתחת לגב או לאגן וכן מאפשר תוספת אתגר בתרגילים הקלאסיים כמו פלאנק על צידו השטוח של הבוסו, תרגילי ישיבה על חצי הכדור, ואפילו שכיבה על הבטן כך שכל הגפיים באוויר- חיזוק משמעותי לשרירי המייצבים!

הבוסו יכול להחליף את הקשתות השונות בתרגילי המזרן וכן להשתלב נהדר גם על מכשירי הפילאטיס כמו הרפורמר.

 דוגמאות לשימוש בבוסו בתרגילי הפילאטיס-

  • תרגילי פלאנק, Front support ופוש אפ- ידיים על כיפת הבוסו או על הפלטפורמה (רמת קושי גבוהה יותר).
  • תרגילי רגליים כמו Scissors  או Beats- שכיבה על הגב על המזרן, אגן מונח על כיפת הבוסו, רגליים באוויר.
  • תרגילי ישיבה כמו Spine stretch, saw, spine twist- ישיבה על כיפת הבוסו.
  • תרגילי בטן כמו Single &double leg stretch, Criss cross- גב עליון מונח על כיפת הבוסו.
  • Teaser בישיבה על כיפת הדום- מתקדם ביותר!
  • פשיטות גב- שכיבה על הבטן, אגן מונח על כיפת הבוסו.