המדריך לבדיקת קפיצי פילאטיס

המדריך לבדיקת קפיצי פילאטיס

מאת: Kassai

אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב בעלי מכשירי פילאטיס היא "כיצד בודקים את תקינות קפיצי הפילאטיס?" איך יודעים אם הקפיצים תקינים ובטוחים לשימוש? מהם הנחיות היצרן balanced body בנושא? ומתי הגיע הזמן להחליף את הקפיצים?

לאיכותם של קפיצי פילאטיס חשיבות רבה לא רק לשם פעולתו התקינה של הקפיץ, אלא גם ובעיקר מסיבות בטיחותיות. קפיצים ישנים ושחוקים מאבדים את האלסטיות שלהם ועלולים להקרע תחת עומס ובלאי ולגרום לפציעות ונזקי גוף.

אחריותכם כבעלי מכשירי פילאטיס לבצע בדיקה תקופתית על מנת לוודא שהקפיצים שלכם תקינים ובטוחים לשימוש. חשוב להדגיש שאין צורך בטכנאי או באיש מקצוע על מנת לבצע את הבדיקה. בדיקת הקפיצים היא תהליך פשוט שכל בעל מכשירים או מדריכת פילאטיס המשתמשים במכשירים יכולים וצריכים לעשות על פי הנחיות balanced body. 

חשוב! בדיקה תקופתית של קפיצי הפילאטיס


כל כמה זמן צריך לבדוק את הקפיצים? – חובה לבצע בדיקות קפיצים תקופתיות במרווחים קבועים שלא עולים על פעם בשבוע עד פעם בחודש לכל היותר – בהתאם למידת השימוש.
אם מכשירי הפילאטיס שלכם נמצאים בשימוש יום יומי ומשרתים לקוחות בצעו בדיקה שבועית של הקפיצים. מכשירי פילאטיס שנמצאים בשימוש פרטי ועובדים כמה שעות בשבוע די אם הקפיצים יבדקו פעם בחודש.
בכל מקרה אין להזניח את הבדיקה מסיבות בטיחותיות. אל תהיו מופתעים אם קפיץ יקרע תוך כדי שימוש מכיוון שלא בצעתם בדיקות תקופתיות. זכרו – קפיץ שנשבר במהלך תרגול יכול לגרום לפציעה!

סוגי קפיצי פילאטיס


ישנם ארבע סוגים של קפיצי פילאטיס הנבדלים בניהם באורך, ברמת התנגדות, ובסוג החיבור שיש לקפיץ למכשיר אליו הוא מיועד:

קפיצי רפורמר – לקפיצי הרפורמר וו פתוח בקצה אחד של הקפיץ וטבעת סגורה בקצהו השני. הוו הפתוח מתחבר לתחתית עגלת הרפורמר והטבעות הסגורות נועדו לחיבור הקפיצים לבר הקפיצים (תמונה 1) או לעוגן פיטריה (תמונה 2) שנמצא על מסגרת המיטה.

קפיצי טרפזקפיצי הטרפז נועדו לשימוש עם כל מכשירי הפילאטיס ממשפחת הטרפזים. לקפיצי טרפז שתי טבעות סגורות אחת בכל קצה של הקפיץ אליהם מחוברים תופסנים המאפשרים חיבור למסגרת המכשיר בקצה אחד ולאביזרים שונים (כמו ידיות, לולאות, ברים מסוגים שונים וכו') בקצה השני.

קפיצי רגלייםקפיצי הרגליים הם קפיצי טרפז ארוכים יותר ומאפשרים מתיחה ארוכה יותר של הקפיץ בתרגילי רגליים בהם הקפיץ נדרש למתיחה ארוכה יותר מקפיץ טרפז סטנדרטי.

קפיצים לכיסאות – הקפיצים לכיסאות פילאטיס הם חזקים ביחס ליתר סוגי הקפיצים שמשמשים עם מכשירי הפילאטיס. לקפיץ שתי טבעות סגורות אחת בכל קצה של הקפיץ, האחד מתחבר לפדל של הכיסא ואת הקצה השני אפשר לחבר לאחד מנקודות העגינה שעל ה"קקטוס" וכך להתאים את רמת ההתנגדות של הפדל.

מה משפיע על אורך חיי קפיץ פילאטיס?


זמן – קפיצים בהיותם בעלי תכונות אלסטיות מתבלים ומאבדים מגמישותם וכוחם לאחר שימוש ממושך. קפיץ שהיה בשימוש לאורך זמן ההיה חלש יותר לעומת קפיץ זהה חדש או כזה שהיה בשימוש זמן קצר.

אופן השימוש – שימוש אגרסיבי בקפיצים או במכשירי הפילאטיס יקצרו משמעותית את חיי הקפיצים. טריקה של קפיץ , שחרור לא מבוקר של קפיץ מתוח, פוגמת ומקצרת משמעותית את חייו.

חפצים שבאים במגע עם קפיץ מתוח – קפיץ מתוח אשר נסגר על בגדים, מגבת או חפצים שנתקעים בין פיתולי הקפיץ יש לבדוק מייד ולוודא את כשירותו.

חלודה – חלודה וקורוזיה משפיעים על איכות ואופן פעולת הקפיץ ומקצרים את אורך חייו.

קפיץ מתוח – השארת קפיץ מתוח בעת שהמכשיר אינו בשימוש מקצר את חיי הקפיץ באופן משמעותי. במיטות רפורמר – השאירו את הקפיצים מחוברים לבר הקפיצים כך שהקפיץ במצב "נטרלי" כלומר אינו מתוח ואינו רפוי.

 

איך בודקים קפיץ פילאטיס?


כמה זמן היה הקפיץ בשימוש? – דבר ראשון שצריך לבדוק הוא כמה זמן עבר מאז שהתחלתם להשתמש בקפיץ. על פי הנחיות balanced body יש להחליף את קפיצי הפילאטיס כל שנתיים.
גם אם טרם עברו שנתיים מאז שהתחלתם להשתמש בקפיץ, במקרים בהם קפיץ נפגע או נמצא פגום יש להפסיק את השימוש בו מיידית. כדי לבדוק את תקינות הקפיץ בצעו את הבדיקות הבאות:

כדי לבצע את הבדיקה נתקו את הקפיצים מהמכשירים והציבו אותם על משטח ישר כמו שולחן או על הריצפה.

האם יש מרווחים בין כריכות הקפיץ שהוא רפוי? – כשהקפיץ במנוחה (לא מתוח) בדקו שהקפיץ מהודק לכל אורכו ושאין מרווחים בין פיתולי הקפיץ. במידה ויש רווח בין פיתולי הקפיץ בזמן שהקפיץ במנוחה – יש לפסול את הקפיץ מיד.

האם המרווחים בין כריכות הקפיץ שווים בזמן מתיחה? – בעת מתיחה של קפיץ – המרווחים בין פיתולי קפיץ צריכים להפתח באופן שווה לכל אורכו. במקרה בו המרווחים לא נפתחים באופן שווה או מרווח אחד גדול יותר מכל הייתר (מבין פיתולי הקפיץ) – הפסיקו את השימוש בקפיץ

חפשו עיוותים – ודאו שהקפיץ ישר לכל אורכו, שאין בקפיץ עיוותים בצורת מדרגה, זיגזג, שהקפיץ אינו בצורת בננה או דיפורמציות אחרות לא מופיעות בגוף ובקצוות הקפיץ.

בדקו את קונוס הקפיץ – בדקו שהלולאות בקצוות הקפיץ יושבים היטב במקומם ושאין חשש שהם "יברחו" מתוך קונוס הקפיץ – החלק בקצה הקפיץ שהוא צר יותר.

חפשו חלודה ופגמים בציפוי – בדקו שציפוי הקפיץ אינו מתקלף ושאין נקודות חלודה לאורך או בתוך הקפיץ. כדי לבדוק את חלקו הפנימי של הקפיץ תוכלו למתוח את הקפיץ או לעקם אותו כך ששתי הקצוות יגעו אחד בשני. את הבדיקה בצעו במקום מואר היטב או העזרו בפנס והסתכלו בין המרווחים שנוצרו עקב המתיחה ובדקו שאין חלודה בחלקו הפנימי של הקפיץ.

בדקו את הטבעת והווים הצבעונים בקצוות הקפיצים – ישנם טבעות סגורות בשני הקצוות של קפיצי טרפז, קפיצי רגליים ובקפיצים של הכיסאות. בקפיצי רפורמר יש קצה אחד עם טבעת סגורה והקצה השני (זה שמתחבר מתחת לעגלת המיטה) עם וו פתוח.
בכל הטבעות הסגורות בידקו שהטבעת סגורה עד הסוף ושאין רווח בנקודת הסגירה של הטבעת.
בנוסף, בכל הטבעות והווים חפשו עיוותים ושחיקה של המתכת (אין בעיה שהצבע נשחק או התקלף).

 

 

 

 

בדיקת התפסנים בקפיצי טרפז


קפיצי טרפז הם הקפיצים המשמשים במכשירי הקדילאק והוול-יוניט והטאוור.

בשונה מקפיצי הרפורמר בהם ישנו לולאה אחת סגורה ולולאה אחת פתוחה בקצוות הקפיץ, לקפיצי הטרפז שתי לולאות סגורות – אחת בכל אחת מקצוות הקפיץ אליהם מחוברים תופסנים.

בדיקת התופסנים הם חלק בלתי נפרד מבדיקת הקפיצים ויש לבדוק אותם בכל פעם שאתם מבצעים בדיקת קפיצים. על פי הנחיות balanced body תופסנים יש להחליף כל שנתיים או במידה שהתופסן פגום.
כדי לבדוק את תקינות התופסן עשו את הבדיקות הבאות:

בדקו את פעולת התופסן – ראשית בדקו שהתופסן עובד בחופשיות. האם התופסן נפתח ונסגר בחופשיות? כשהתופסן סגור – האם הפתח נשאר סגור או שהוא נפתח מבלי שלחצנו עליו?

חפשו שחיקה של התופסן – בדקו שהתופסן לא נשחק במהלך השימוש.

 

טיפול בקפיצים


מה עלי לעשות כדי לשמור על הקפיצי הפילאטיס שלי במצב תקין ובטוח לשימוש?

בדיקה תקופתית – דאגו לבדוק את כל הקפיצים לפחות אחת לחודש. אם מכשירי הפילאטיס שלכם פועלים על בסיס יומיומי או שמשרתים לקוחות מומלץ לבצע בדיקת קפיצים שבועית.

סגירה מבוקרת של קפיצים –  בזמן השימוש אין לאפשר לקפיצים מתוחים להסגר בטריקה.
כלומר יש להימנע משחרור של קפיץ מתוח באופן פתאומי. הדבר יגרום נזק לקפיץ ויקצר את אורך חייו משמעותית. הסגירה או השחרור של קפיץ חייב להתבצע בשליטה ובצורה מבוקרת.

חיבור הקפיצים מתחת לעגלת הרפורמר וודאו שהקפיצים מחוברים לווי העין או לתושבת הקפיצים מלמעלה לכיוון מטה ולא להפך. קפיץ שמחובר הפוך מלמטה למעלה עלול ליפול ולצאת ממקומו .

רוטציית קפיצים – ניתן להאריך את חיי קפיצי הרפורמר על-ידי החלפת מיקום הקפיצים בעלי אותו חוזק פעם בתקופה, בדרך כלל כל רבעון. יש להסיר את הקפיץ מהוו או מהתופסן שלו מתחת לעגלת המיטה ולהחליף למיקום אחר. ביצוע רוטציה בקפיצים עוזר להם להישחק באופן אחיד.

קפיצים רועשים – קפיץ מתוח יכול לשמש כמיתר בדומה למיתר של כלי נגינה. קפיצים משמיעים לעיתים צלילים או רעשים המופקים מתנועת הסליל המתוח יחד עם תנועת הרפורמר. הדבר דומה לפריטה על מיתר של כלי נגינה. כדי להשקיט את הרעשים מומלץ לשמן את מפרקי הקפיץ הנמצאים בתוך הקונוסים שבקצוות הקפיץ בעזרת ספריי סיליקון.

תמיכה טכנית וטכנאי מכשירי פילאטיס


קראתם את כל מדריכי התחזוקה ואתם עדיין לא בטוחים מה לעשות ואיפה להתחיל? 

אתם לא 100% בטוחים שמכשירי הפילאטיס שלכם בטוחים לשימוש?

אין לכם זמן לבצע בדיקות וטיפולים שוטפים?

הרפורמר שלכם חורק, מצפצף או פשוט לא עובד חלק כמו פעם?

יש לכם בעיה טכנית ואתם לא יודעם איך לפתור אותה?

אתם צריכים חלקי חילוף?

אתם רוצים לרפד את המיטה מחדש (או חלק מסויים)?

אתם רוצים שטכנאי יגיע אלכים וידריך אתכם איך לבצע בדיקות בטיחות ותחזוקה?

הזמינו טכנאי מכשירי פילאטיס מוסמך


כלי נגישות