אביזרי פילאטיס באימון – יתרונות מול… יתרונות נוספים

אביזרי פילאטיס באימון – יתרונות מול… יתרונות נוספים

מאת: Kassai

למרות שוק מוצף ורווי בעזרי אימון, חידושים והמצאות על בסיס חודשי, עדיין אפשר לראות בבירור כי האביזרים המזוהים ביותר עם שיטת פילאטיס הם טבעת הפילאטיס, הכדורים, גומיית האימון ולאחרונה גם גלילי הפילאטיס. למרות שלא כולם פרי המצאתו של ג'וזף פילאטיס עצמו, רוב בתי הספר בעולם מלמדים על אביזרי הפילאטיס.

אפשר לחלק את תפקיד אביזר הפילאטיס לשתי קטגוריות מאוד כלליות- לספק תמיכה או לספק התנגדות. לעיתים שתי קטגוריות אלו שזורות זו בזו כי עצם יצירת ההתנגדות יוצרת תמיכה בחלק מהתרגילים, אולם ישנם תרגילים בהם ההתנגדות יוצרת תוספת של אתגר- לרוב אתגר של איזון או כוח.

מעבר לשתי הקטגוריות הללו, האביזרים מביאים עימם שלל תכונות חיוביות לאימון כמו חיזוק המסר המוטורי –סנסורי שהמדריך מנסה להעביר. על ידי כך שהם מספקים משוב תחושתי והגברת התנגדות חיצונית, הם מסייעים למתאמן לגיוס של שרירים (כמו ירכיים פנימיות) או ייצוב (כמו שכמות או אגן). האביזרים יכולים לסייע להגברת עירנות ומודעות המתאמן לגופו ולשרירים הפועלים, בעיקר לאותם שרירים "נסתרים" ועדינים כמו שרירי הליבה ורצפת האגן. בנוסף הם מסייעים לפתח סיבולת, כוח וטווחי תנועה רחבים יותר. כמובן שלכל אביזר תכונות המאפיינות אותו, ועל כך יפורט בהמשך.

גישות שונות לגבי שילוב האביזרים בשיעור


על מנת לפשט את העניין נחלק את ההתייחסות לאביזרים לשני זרמים: הקלאסי והמודרני.

בקרב הדוגלים בגישה הקלאסית, יש המעדיפים לכנות את האביזרים בשם "כלים", כי לתחושתם הם כלים שמטרתם לעזור לגוף להגיע לנקודות שהשיטה מנסה לייצר וכדי ללמוד ולהביא לשלמות את התרגילים הקלאסיים. בעזרת ה"כלים" הללו הגוף יוכל לאט לאט להגיע לתרגילים המלאים ולבצעם לבסוף גם ללא סיוע.

לפי גישה זו מטרת אביזרי הפילאטיס, בדומה למטרת המכשירים, לסייע לאלו שאינן חזקים עדיין בביצוע התרגילים מהרפרטואר הקלאסי ללא תמיכה. בשיעורים אלו האביזרים לרוב משתלבים בתוך התרגיל, לדוגמה- ביצוע Roll over  עם טבעת פילאטיס בין הקרסוליים לגיוס של שרירי הירך הפנימית, או כתרגיל הכנהה לפני ביצוע התרגיל עצמו- לדוגמה חימום שכמות ותרגילי יציבות שכמות בעזרת גליל הפילאטיס.

לטענת אלו המצדדים בגישות מודרניות יותר נפוצה הטענה כי כמו שקצב החיים כיום דינמי ומשתנה, כך גם השיעורים צריכים לשמור על דינמיות , גיוון ועניין, בלי לאבד את הנאמנות לעקרונות השיטה. תרגול חוזר של אותו רפרטואר קלאסי שוב ושוב יכול ליצור שחיקה בקרב המתאמנים הותיקים. בשיעורים אלו ניתן לראות טווח רחב יותר של תרגילים המשלבים אביזרי פילאטיס מחוץ לרפרטואר הקלאסי.

נקודת תורפה עיקרית של האביזרים בשיעורים היא שבקלות אפשר לגלוש לשיעורי עיצוב וחיטוב בעזרת האביזרים, והדגשים והעקרונות של השיטה מתמסמסים להם, בעיקר בחדרי כושר או מכונים בהם המתאמנים מציבים דרישה לעבודת כוח חזקה והמדריך מתאים את עצמו לרצונות המתאמנים. בסופו של דבר, כל הגישות מסכימות כי מטרת האביזרים היא לקדם ולהוביל את היכולת הגופנית קדימה בהתאם לעקרונות השיטה.

מספר נקודות להתייחסות כשבוחרים לשלב אביזר בשיעור


  1. במידה ובחרנו אביזר לשיעור, אין צורך להשתמש בו בכל תרגיל ותרגיל. לעיתים הוא יסייע לנו להשיג את מטרתנו בתרגיל אך בפעמים אחרות הוא עשוי אפילו לפגוע בכך. בהמשך לכך, אין צורך להפגין את כל הרפרטואר של האביזר בשיעור אחד- חלקו את התרגילים על פני השיעורים.
  2. כדאי לבחור רק אביזר אחד לשיעור ולא יותר מכך כדי למנוע תחושת "קרקסיות" בשיעור.
  3. כאשר אתם בוחרים לחשוף את המתאמנים שלכם לראשונה לאביזר חדש הציגו אותו לפניהם וספרו להם מה היתרונות של האביזר מצד אחד ומצד שני הציגו דגשים ברמה הבטיחותית והעבודה הנכונה, לדוגמה- כדור הפיזיו מאפשר אתגור לשיווי המשקל וגיוס של שרירי הליבה אך יש לעלות עליוו בזהירות וקודם כל לצבור ביטחון יציבתי לפני ביצוע התרגיל. גומיית האימון מספקת אפשרות דחיסה לרגליים בדומה למכשירים, אך יש לשים לב לאא ללפף את הגומיה סביב היד.
  4. ישנם אביזרים המאפשרים שילוב של תרגילים מרפרטואר המכשירים לשיעורי המזרן- תרגילי ה- Knee stretches על הגליל, Side arm series או Chest expansion  בעזרת גומייה, וכך ניתן לזכות בכל העולמות באימון אחד ולקרב את המתאמנים גם לעולם המכשירים.

אביזרי הפילאטיס הנפוצים


גליל פילאטיס- הגליל מאפשר עבודת ייצוב דינמי ואיזון על בסיס תמיכה משתנה. יתרון גדול וייחודי לגליל היא האפשרות לבצע בעזרתו שחרור שרירים ופאשיות בעיסוי עצמי.

כדור פיזיו- כדור הפיזיו מאפשר ביצוע תרגילים בישיבה תוך גירוי מתמיד לשרירים המייצבים העמוקים, הוספת תנועתיות עגולה ואתגר לשיווי המשקל.

טבעת פילאטיס- מסייעת בגיוס עבודת מרכז ומספקת התנגדות לזרועות ומייצבי שכמות וכן למקרבי הירך ושרירי הבטן העמוקים.

כדור אובר-בול- מעודד תנועה לכיוונים מנוגדים והתארכות ומצד שני מגרה תחושת מירכוז על ידי הפעלת מקרבי ירך וזרועות. כדור האובר-בול יכול לספק תמיכה לגב עליון או לאגן אך גם מהווה בסיס תמיכה שאינו יציב ולכן מוסיף אתגר שיווי משקל.

גומיית אימון – הגומייה יוצרת התנגדות חיצונית, בעיקר לשכמות וחגורת כתפיים, בדומה לחלק מתרגילי הרפומר, ואכן אפשר בעזרתה לשלב תרגילים מסויימים מרפרטואר תרגילי הרצועות ברפורמר לתוך שיעור המזרן.