פילאטיס לנשים בהיריון

פילאטיס לנשים בהיריון

מאת: צאלה תמיר

פילאטיס היא שיטת התעמלות בריאותית, שהפכה בשנים האחרונות פופולרית במיוחד. יותר ויותר אנשים נחשפים לשיטה ונהנים מיתרונותיה. בפילאטיס עובדים על חיזוק והארכת שרירים, ובמיוחד על השרירים הפנימיים, שאחראים על היציבה שלנו. השיטה מתאימה למגוון רחב של אוכלוסיות, וביניהן גם לנשים בהריון.

עם ההתרגשות שבגילוי ההיריון והשמחה שביצירת חיים חדשים צצות גם תחושות מסוג אחר. לנשים רבות תקופת ההיריון עלולה להיות מאוד לא נעימה מבחינה פיזית ומנטלית: בחילות, עייפות, חרדות, כאבים, בלבול הורמונאלי ועוד. כל אלה, לצד העלייה במשקל והשינויים הבלתי נמנעים בגוף.

חגורת הבטן והגב


אחד האזורים הרגישים ביותר בתקופת ההיריון הוא חגורת הבטן והגב, לכן יש משמעות רבה לעבודה והגמשה של אזור זה. העבודה בפילאטיס נעשית בעיקר בשכיבה או בישיבה, צורת עבודה זו מאפשרת הורדת עומס ולחץ מאזור הגב התחתון. העבודה על שרירי הבטן בפילאטיס היא ייחודית.

אנו שמים דגש מיוחד על שכבת השריר העמוקה ביותר בין שרירי הבטן, שתפקידה לייצב את עמוד השדרה התחתון ולשמש כחגורת בטן טבעית. חיזוק נכון של שרירים אלה יעזור לגוף לתמוך בבטן הגדלה, אשר מושכת את מרכז הכובד אל מחוץ לגוף, דבר הגורם בדרך כלל לכאבי גב תחתון.

בסוגי פעילות גופנית אחרים, זרימת הדם תוך כדי פעילות הולכת אל הגפיים או אל האזור עליו עובדים באותו הרגע. לעומת זאת, בשיטת הפילאטיס כל תנועה מתחילה מנשימה ואיסוף שרירי הבטן, דבר המאפשר לדם רווי חמצן להגיע לעובר.

היתרון שבפילאטיס


אחד היתרונות הבולטים של שיטת הפילאטיס הוא הקניית יציבה נכונה, שחשובה ביותר בתקופת ההיריון, וזאת על ידי עבודה פנימית ודגש על השרירים המייצבים. יציבה זקופה מפנה יותר מקום לעובר בחלל הבטן ומאפשרת לאישה ההרה לבצע פעולות יומיומיות ביתר יעילות ובפחות מאמץ. כך היא יכולה לשמור על רמת פעילות רגילה ולהגיע לסוף היום נינוחה יותר ועם הרבה יותר אנרגיה.

שיטת העבודה הרגועה והזורמת של הפילאטיס מאפשרת לאישה ההרה להתחבר ביתר קלות לגופה, להכיר אותו טוב יותר ולמצוא את השלווה הפנימית. הדבר תורם לחווית הריון חיובית יותר ולהנאה משלבי ההריון.

עם סיום תקופת ההיריון והשמחה שבלידה, לאחר תקופת התאוששות של כשישה שבועות, חשוב לחזור לפעילות גופנית בצורה הדרגתית ומבוקרת. אחד האזורים החשובים שיש לעבוד עליו לאחר הלידה הוא ריצפת האגן. ריצפת האגן היא מערכת שרירים ורצועות, התומכת באברים הפנימיים ומסייעת לייצב את האגן. בזמן ההיריון, בגלל משקל העובר, העומס על מערכת שרירים זו גדול מאוד, והיא נחלשת ומידלדלת. בשיטת הפילאטיס אנו מחזקים את מערכת השרירים הזו ומונעים נזקים עתידיים כמו: בריחת שתן, צניחת רחם ועוד

חשוב לדעת לפני שמתחילים את הפעילות:

  • לא מומלץ להתחיל להתעמל בשיטת הפילאטיס בהיריון מתקדם, אלא לפני השבוע ה-12. אחרי שלב זה השיטה מתאימה רק למי שנמצאת בכושר ובפעילות גופנית קבועה. אם את נוהגת להתעמל בקביעות ורק רוצה לשנות שיטת התעמלות לפילאטיס, אין כל בעיה.
  • חשוב לבדוק את הכשרת המדריך/ה.
  • היי קשובה לגופך לאורך כל זמן העבודה, ועשי אך ורק מה שנעים ונוח לך.

 

האם מותר לעבוד על שרירי הבטן בזמן ההיריון?

מותר ואף רצוי, אך בעבודה נכונה. בתקופת ההיריון שרירי הבטן עוברים שינויי אורך, דבר הגורם להיחלשותם. בשיטת הפילאטיס אנו עובדות על שרירי הבטן בהדרגתיות, עם גדילת הבטן ובתשומת לב לשינויים, ועל ידי זה מאפשרות למערכת התומכת של הבטן (השרירים הפנימיים) לשמור על יכולת תפקוד יעיל, כדי לתמוך בבטן ולהוריד עומס מהגב התחתון.

עבודה נכונה על שרירי הבטן , תעזור לנו גם אחרי הלידה. שמירה על השרירים חזקים ופעילים תאפשר לגוף לחזור מהר יותר לקדמותו, לכוחותיו ולגזרתו.

עד איזה שלב של ההיריון אפשר להמשיך להתעמל?

אפשר להמשיך להתעמל בשיטת הפילאטיס עד הרגע האחרון.העבודה בשיטת הפילאטיס נעשית בפיקוח מלא ובהתאמה מלאה ליכולת של המתעמלת ולמצבה הגופני באותו היום, עובדה זו מאפשרת לתת לאישה ההרה מענה גם לימים הטובים וגם לימים הפחות טובים מבחינה גופנית ואפילו נפשית.

הפעילות הגופנית עד הרגע האחרון תאפשר לאישה ההרה להגיע ללידה עם הרבה יותר אנרגיה, ולהתאושש מהלידה בצורה מהירה וקלה יותר

למה לא מומלץ להתחיל לעמוד בשיטת הפילאטיס לאחר השבוע ה-12 להיריון?

לא מומלץ להתחיל כל פעילות גופנית חדשה אחרי השלבים הראשונים של ההיריון וזאת בגלל השינויים שהגוף עובר.

בשיטת הפילאטיס העבודה היא פנימית ועם מודעות רבה לגוף. בשלבי ההריון המאוחרים יותר קשה להתחיל ללמוד את עקרונות השיטה וצורת העבודה הרצויה, וזאת בגלל השינויים הפיזיים שהגוף עובר. לעומת זאת, אם האישה עשתה פעילות גופנית אחרת עד לשלב זה בהיריון ורק רוצה לשנות שיטת התעמלות לפילאטיס, אין כל בעיה.

 

כמה זמן אחרי הלידה אפשר להתחיל להתעמל?

לאישה שעשתה פילאטיס לפני הלידה או יודעת אך להפעיל נכון את ריצפת האגן, אנו ממליצים כבר אחרי הלידה להתחיל באסיפת שרירי ריצפת האגן, לאט ובהדרגתיות.

לחזור לפעילות רגילה של שיעורים אפשר אחרי שישה שבועות. גם נשים שלא עשו פילאטיס בעבר או בהיריון יכולות להתחיל כעבור שישה שבועות מהלידה.