ביקור אלן הרדמן בארץ – חוויות ורשמים

ביקור אלן הרדמן בארץ – חוויות ורשמים

מאת: kassai sales

יום שבת ה 2/3/14 התרכזו עשרות מדריכי פילאטיס ובעלי סטודיו במרכז ביכורי העיתים בתל אביב על מנת ליהנות מהזכות ללמוד מאחד מטובי המורים בעולם – אלן הרדמן.

מי אתה אלן הרדמן?


אלן הרדמן מלמד פילאטיס באנגליה כבר 44 שנים ומכשיר מורים ברחבי כל העולם. בשנות ה-60 אלן, רקדן ומורה למחול, הגיע לניו יורק ולמד אצל קרולה טרייר ובוב פיטצגרלד- מתלמידיו של ג’וזף פילאטיס. באותו שלב שיטת הפילאטיס הייתה עדיין תחום “סודי” בקרב קהילת הרקדנים הסגורה בניו יורק, וכמעט ולא הייתה מוכרת מחוץ לה. בשנות ה-70 אלן הביא את השיטה לאנגליה ופתח את סטודיו הפילאטיס האנגלי הראשון.

אלן, המוגדר כאחד מ”זקני קהילת הפילאטיס”, מהווה חלק מתוכנית “Passing the torch”  של חברת Balance body שליקטה את הטובים ביותר בתחום כדי ללמד ולעצב את הדור הבא של מדריכי הפילאטיס. התוכנית מספקת למדריכים מוסמכים אפשרות ללמוד בחסות אחד המאסטרים הגדולים בתחום בצורה קרובה כדי להתמקצע עוד לתוך השיטה.

אלן, שהסתובב לאורך היום הארוך רענן וקליל, שופע חוש הומור, הצליח להחזיק קהל מדריכים מרותקים, תוך כדי ירידה לדקויות ושמירה על מגע אנושי ותשומת לב לכל אחד מהנוכחים בחדר.

זקוף וחינני שוטט אלן בחדר, תיקן מתאמנים, הדגים (והפגין ביצועים מרשימים ביותר בהתחשב בגילו המתקדם!) וגרם לנוכחים להישאר ערניים וקשובים לאורך יום שלם.

סדנת מזרן Pre-pilates


אלן מבצע שיעור על מזרן פילאטיס למתאמנים מתחילים או בעלי מוגבלויות פיזיות, או לכאלו שלא התאמנו בצורה סדירה לאורך זמן רב וחזרו להתאמן. התרגילים נראים על פניו פשוטים, אך אלן דורש ביצוע מדויק ביותר של התרגילים, על מנת להבטיח דיוק ועבודה נכונה גם בתרגילים מתקדמים יותר. שיעור זה מהווה גם שיעור “חימום” לפני המעבר לתרגול הרפרטואר השלם.

לפי אלן, יש חשיבות רבה לאיסוף וייצוב המרכז, והוא מנחה את המתאמנים לעשות זאת בעזרת הנחיות מילוליות פשוטות אך קולעות, כשלכל מילה יש משמעות ומשקל. אלן מצליח להראות לנו כי טרמינולוגיה שכולנו מכירים כמו “גלגול מטה חוליה אחר חוליה” או “שאיבת הטבור לכיוון הגב”  אפשר להמיר במינוחים שונים על מנת לקדם את המתאמן לטווח מלא יותר של התנועה ושוב מדגים כמה כוח יש לבחירת המילים במהלך תרגולי הפילאטיס.

לפי אלן, כל תנועה ניתן לפרק לרזולוציה הקטנה ביותר, ומיקום כל איבר בתנועה משמעותי, מכפות הידיים ועד לגבות (למרות שההערה זו נאמרה בצחוק, אלן מסייג כי לעיתים תנועה קטנה של הרמת גבות משפיעה על מיקום הראש עצמו).

סדנת מזרן Havinf fun with classic mat exercises


אלן מציין כי בתי ספר רבים בעולם דוגלים בתרגול השיטה הקלאסית ללא סטיות ודבקים ברפרטואר תרגיל אחר תרגיל, לפי הדרך המקורית של ג’וזף פילאטיס. במקרה של אלן, הוא מאמין כי סוג תרגול זה יכול להוביל לשחיקה של המתאמן, וליציאה מריכוז וכמו כן- התרגילים המקוריים לא מתאימים לכל מתאמן ומתאמן, בהתאם למבנה גופם ויכולתם.

שינויים ברצף התרגילים, רענון מעברים בין התרגילים, הוספת וריאציות שונות ואפילו עבודה בזוגות תורמת למימד חדש ומהנה, בעיקר לאלו המתאמנים זמן רב בשיטה. כמובן שיש לוודא כי אותם שינויים עדיין משמרים את העקרונות של שיטת פילאטיס.

אלן מוביל את המתאמנים בשיעור מפתיע בו הוא משלב שינויים בקצב התרגילים והנשימות, וריאציות דינמיות של התרגילים הקלאסיים ואלמנט “משחקי”, וכל זאת תוך כדי נאמנות לתרגילים המקוריים.

אלמנט משמעותי נוסף שאלן משלב היא הוצאת המתאמן מעצמו והבאת תשומת ליבו גם למתרחש סביבו, וזאת על ידי תיאום בתוך דינמיקה קבוצתית ובעבודת זוגות. בעזרת דוגמה פשוטה בתרגילי ה- “Rolling like a ball”  וה- “Open leg rocker” מצליח אלן ליצור תנועה יפה וזורמת בין כל משתתפי הקבוצה ויצירת “גל” מתגלגלים אחד גדול מהשורה הראשונה ועד השורה האחרונה.  בתרגילי הזוגות נוצרה לנו אפשרות לאתגר את שיווי המשקל בתרגילים משותפים כמו bridging או להעמיק לתוך טווח מלא יותר בעזרת תמיכת בן הזוג. מעבר לשינוי השגרה ולכיף שתרגול כזה תורם, אלן מציין כי לתרגילים הללו תרומה גדולה לשמירה על ערנות המתאמנים, ועקב כך גם לערנות החושית ותחושות הגוף שלהם.

סדנת רפורמר Higher than advanced


בסדנה זו אלן מדגים כיצד ניתן לקחת כל תרגיל פילאטיס על מיטות הרפורמר ולצלול לדקויות שלו על מנת לאתגר ולהעלות לו את רמתו. בביצוע הרפרטואר המתקדם של שיטת פילאטיס יש נטייה לגייס את קבוצות השרירים הגדולות והחזקות ממילא, ולהזניח את אותן קבוצות שרירים קטנות וכה משמעותיות ליציבה ולתפקוד נכון. אלן נאמן ל- 8 העקרונות הבאים בכל תרגול- ריכוז, מירכוז, שליטה, תנועה זורמת, דיוק, שימוש בנשימה, אינטואיציה ודימיון.

בסדנה ראינו כיצד תרגילים המצטיירים כפשוטים ביותר כמו Footwork  אינם מבוצעים נכון או במלוא הפוטנציאל שלהם אפילו על ידי מדריכים מנוסים וותיקים ומצד שני, כיצד תרגילים הנחשבים לקשים יותר כמו ה- Long stretch וה-Up stretch ניתנים לביצוע גם בקרב מתאמנים מתחילים יחסית, וזאת בזכות ההקפדה על עקרונות הפילאטיס.

Thinking around the box


קופסת הפילאטיס המשמשת על הרפורמר אומנם ממוקמת בכל סטודיו, אך לעיתים היא מוזנחת הצידה או משמשת להגבהה ותו לא. הקופסה הפשוטה מספקת הזדמנות למתחילים להתקדם ברמת התרגילים ולמתקדמים להעמיק עוד לתוך התרגילים ולתקן דפוסים לא נכונים שהשתרשו במהלך השנים. בעזרת שימוש ב-Long box וב-Short box, אלן הדגים תרגילים פשוטים ומורכבים, כשבכל מאחד מהם התעקש על הדיוק של כל חלק וחלק מהתנועה.

הכנס לאורך היום התנהל ללא דופי, ללא תקלות ועם רצינות ומקצועיות טוטלית מצד מפיקי הכנס מטעם הג’ימנסיה. עכשיו נשאר רק להתאזר בסבלנות ולחכות לכנס הבא, בציפייה לעוד ימים מעשירים כדוגמת היום הזה.